Raport komisji jest. Czy zadowala on wszystkich? Na pewno nie sprawcę całego zamieszania. Będzie ciąg dalszy "śledztwa" Kazimierza Niżnika – przekonuje w rozmowie z TV28 Bolesław Żaba, Wójt Mszany Dolnej.
Raport przedstawiony dziś przez wójtów na spotkaniu z dziennikarzami:
„Protokół z prac komisji w składzie:
1. Tadeusz Klimek – Przewodniczący
2. Katarzyna Szybiak – członek komisji
3. Mirosław Skowronek – członek komisji
powołanej przez Wójta Gminy Mszana Dolna zarządzeniem nr 80/13 z dnia 02.05.2013r., w celu przeprowadzenia kontroli inwestycji określonych w skargach Pana Kazimierza Niżnika zam. Raba Niżna.
W związku z bardzo szerokim zakresem inwestycji, co do których wnioskodawca formułuje zarzuty, komisja wybrała do skontrolowania trzy spośród nich. Kontrola wszystkich inwestycji wymagałaby wyłączenia części urzędu z normalnego funkcjonowania co z przyczyn oczywistych nie jest możliwe.
Komisja skupiła się przede wszystkim na kontroli inwestycji w terenie, odniosła się do stawianych zarzutów na podstawie wiedzy pracowników i dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu Gminy.
Wytypowanymi do kontroli inwestycjami zostały te, co do których zastrzeżenia zgłosił Pan Kazimierz Niżnik w swoich pierwszych skargach, jakie wpłynęły do Urzędu Gminy w kwietniu br. a mianowicie:
1. Ujęcie wody na potoku Ślusarczykowskim w Rabie Niżnej;
2. Boisko wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym w Rabie Niżnej;
3. Boisko wraz zapleczem sanitarno-szatniowym w Olszówce;
Na podstawie zarzutów formułowanych w we wniosku Pana Niżnika, Wójt Gminy powołał w maju 2013 komisję wewnętrzną do badania inwestycji pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Pomimo, że w późniejszym terminie Pan Niżnik zgłosił rzekome nieprawidłowości w wielu innych inwestycjach realizowanych na przestrzeni 10 lat przez Gminę, komisja uznała, że kontrola trzech zadań powinna dać pogląd na temat wszystkich inwestycji realizowanych przez tutejszy Urząd Gminy.
Ad. 1
Ujęcie wody na potoku Ślusarczykowskim w Rabie Niżnej, zasilające wodociąg doprowadzający wodę do Ośrodka Zdrowia, Szkoły i Remizy OSP, a także kilku domów prywatnych i lokali komunalnych znajdujących się w Ośrodku Zdrowia.
Wodociąg został wybudowany w trakcie prowadzonej przez społeczny komitet budowy Ośrodka Zdrowia w Rabie Niżnej i miał pierwotnie zasilać w wodę tylko ośrodek zdrowia. Wszelkie uzgodnienia z właścicielami działek, na których zlokalizowano ujęcie wody i wodociąg przeprowadził społeczny komitet. W posiadaniu Urzędu Gminy nie znajdują się dokumenty potwierdzające wyrażenie zgód. Komisja zorganizowała spotkanie z wszystkimi zainteresowanymi osobami, i za wyjątkiem właścicielki działki, na której zlokalizowano zbiornik wyrównawczy, wszyscy potwierdzili, że wyrazili zgodę na budowę ujęcia wody i wodociągu po swoich działkach. Obecnie jednak komunalizacja tego majątku wymagałaby wykupienia części gruntów lub rekompensatę za zajęty grunt. Wstępne uzgodnienia na ten temat zostały rozpoczęte przez tutejszy urząd.
W roku 1996 Urząd Gminy, już po przejęciu wraz z Ośrodkiem Zdrowia wodociągu, dokonał jego modernizacji. Zaktualizowano dokumentację techniczną, uzyskano pozwolenie wodnoprawne na pobór wody z potoku Ślusarczykowskiego, wykonano strefę ochrony bezpośredniej w formie ogrodzenia z siatki metalowej i zainstalowano w budynku ośrodka zdrowia cylinder bakteriobójczy UV, dodatkowo wykonano zbiornik wyrównawczy wraz ze strefą ochrony bezpośredniej. Z wyliczeń dokonanych przez autora projektu technicznego wynikało, że wydajność ujęcia pozwoli na zaopatrzenie szkoły w Rabie Niżnej oraz około 60-80 gospodarstw.
Rozbudowa wodociągu polegająca na podłączeniu szkoły i remizy OSP wykonana była około 2005r. w czynie społecznym przez mieszkańców wsi, w związku z problemami z zaopatrzeniem w wodę tych obiektów. Nie ma dokumentów związanych z prowadzeniem tych prac.
W 2010r. po klęsce żywiołowej wywołanej bardzo intensywnymi opadami deszczu, powstało osuwisko, w wyniku którego rurociąg na części odcinka od ujęcia do zbiornika wyrównawczego został odkryty. Powstała kilkunastometrowa wyrwa, zniszczona została droga dojazdowa do pól, w koronie której prowadzony był wodociąg. W związku z koniecznością zabezpieczenia dostaw wody, gmina przystąpiła do odbudowy wodociągu. Zakres prac obejmował: 1) zabezpieczenie ujęcia i stabilizację uaktywnionego osuwiska zagrażającego ujęciu wody i zbiornikowi; 2) przełożenie wodociągu poza obszar osuwiska; 3) Wymianę zamulonego złoża filtracyjnego. Na realizację odbudowy gmina pozyskała dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Dotacja w kwocie 16 038,00zł. przeznaczona była na wymianę zamulonego złoża filtracyjnego. Pozostałe prace wykonane były ze środków budżetowych. Wykonawcą zadania była Firma Usługi Koparką K. Kowalczyk Raba Niżna 214, 34-730 Mszana Dolna, nadzór nad robotami sprawowała Pani inż. Zofia Rapacz. Wykonanie przepustu na potoku Ślusarczykowskim nie było w zakresie robót objętych umową z wykonawcą odbudowy wodociągu. Wartość zadania 52 640,67zł.
Wnioski komisji:
Ujęcie wody jest legalne, posiada aktualne pozwolenie wodnoprawne. Konieczne jest odbudowanie stref ochrony bezpośredniej ujęcia wody. W tym celu koniczne jest uzyskanie prawa do gruntów na których zlokalizowany jest wodociąg w szczególności zbiornik wyrównawczy, na lokalizację którego właściciele nie wyrazili zgody. Koniczne jest także sprawowanie stałego nadzoru nad obiektem w celu wyeliminowania zagrożeń w postaci zanieczyszczenia np. przez padłe zwierzęta lub działanie niepowołanych osób. Należy w najbliższym czasie opracować sposób uzdatniania wody, zwłaszcza pod względem bakteriologicznym. Niezbędne jest wyeliminowanie użytkowania potoku powyżej ujęcia polegającego na pojeniu bydła bezpośrednio w korycie potoku. W tym celu należy podjąć stosowne rozmowy z właścicielami pastwisk powyżej ujęcia i pomoc im w rozwiązaniu pojenia zwierząt nie zagrażającym bezpieczeństwu ujęcia wody.
Alternatywnym rozwiązaniem może być budowa studni wierconych dla wszystkich obiektów gminnych lub budowa nowego wodociągu. Gmina podjęła stosowne działania w celu przeprowadzenia niezbędnych analiz mających na celu rozważenie innych możliwości zaopatrzenia w wodę obiektów gminnych. Odbyła się wizja lokalne w dniu 22.08.2013r., podczas której stwierdzono obecność w masywie góry Luboń na terenie lasu gminnego źródło, którego wydatek może być wystarczający na potrzeby zaopatrzenia obiektów gminnych. Koniczne jest przeprowadzenie stosownych badań i opracowanie dokumentacji, jednak w sytuacji gdyby modernizacja dotychczasowego ujęcia była zbyt kosztowna, daje możliwość szukania innych rozwiązań.
Ad. 2
Boisko sportowe wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym w Rabie Niżnej.
Boisko zostało zakończone i oddane do użytkowania decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Limanowej 19.11.2010r.
Podstawowym zarzutem dotyczącym funkcjonowania obiektu jest zaleganie wody na płycie boiska podczas deszczu i po opadach deszczu oraz w czasie roztopów. Ponadto pan Niżnik Podnosi w swojej skardze zmianę spadku boiska w stosunku do projektu, niezgodne z projektem posadowienie słupów oświetleniowych boiska (zamiast po zewnętrznej stronie słupy posadowiono wewnątrz ogrodzenia), oraz wykonanie niezgodnego z projektem murku pod ogrodzeniem co stanowi zagrożenie dla użytkowników boiska. Kolejnym zarzutem było brak odpowiedniej ilości studni odwodnieniowych boiska, zaniżona niweleta płyty boiska w stosunku do zaprojektowanej, wykonanie niezgodnie z projektem koryt betonowych wzdłuż ogrodzenia od strony rzeki Raby – po wewnętrznej stronie ogrodzenia, niezgodne z projektem posadowienie piłkochwytów od strony budynku zaplecza, brak tłucznia w warstwie odsączającej korpusu boiska. Wymienione zastrzeżenia wpisano w notatce z dnia 08.05.2013r. spisanej na obiekcie w obecności Pana Kazimierza Niżnika, Sołtysa wsi Raba Niżna Bolesława Masłowca oraz przedstawicieli Komisji Gminnej i pracownika prowadzącego inwestycję.
W związku z tym, że nie upłynął jeszcze okres gwarancji niniejszej inwestycji (36 miesięcy od protokołu odbioru końcowego) , zobowiązano Referat Inwestycji do przeprowadzenia przeglądu gwarancyjnego w obecności przedstawicieli komisji gminnej. Przeglądu gwarancyjnego dokonano w dniu 03.06.2013r. W trakcie przeglądu dokonano oględzin obiektu oraz analizy dokumentów ze szczególnym uwzględnieniem zarzutów przedstawionych w notatce z dnia 08.05.2013r.
Komisja ustaliła co następuje:
W trakcie budowy boiska dokonano zmian z projekcie. Zmiany były podyktowane sytuacją jaka powstała po bardzo intensywnych opadach deszczu na wiosnę 2010r. i zagrożeniem jakie pojawiło się dla nowobudowanego obiektu od strony rzeki Raby. To głównie spowodowało, w przeświadczeniu ówczesnych władz gminy, konieczność zmiany i większej ochrony obiektu. Dlatego po uzgodnieniu z projektantem, kierownikiem robót, inspektorem nadzoru, na wniosek Wójta Gminy Tadeusza Patality, dokonano zmian w projekcie polegających na:
1. Zmianie spadku płyty boiska z projektowanego czterostronnego ( kopertowego 0,5%) na jednostronny od strony budynku w kierunku rzeki Raby.
2. Przeniesieniu słupów oświetleniowych od strony rzeki i umieszczenie ich wewnątrz ogrodzenia.
3. Podniesieniu cokołu pod ogrodzeniem w celu dodatkowego zabezpieczenia na wypadek zalania.
4. Zrezygnowano z ubezpieczania skarp poza ogrodzeniem płytami typu IOMB.
5. Wykonaniu dodatkowego odwodnienia w postaci koryt betonowych po wewnętrznej stronie ogrodzenia
Wszystkie te zmiany zostały zakwalifikowane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Limanowej jako zmiany nieistotne, nie wymagające zmiany pozwolenia na budowę i uzyskania nowej decyzji. Obiekt został odebrany i przekazany do użytkowania przez PINB.
Odnośnie pozostałych zarzutów komisja ustaliła co następuje:
Na płycie boiska w wielu miejscach zalega woda po opadach. Sytuacja taka miała miejsce w dniu 08.05.br. kiedy po opadach w nocy (burza), na obiekcie zalegała w wielu miejscach woda pomimo że od opadów deszczu minęło kilkanaście godzin. W dniu przeglądu tj. 03.06.br sytuacja z zalegającą wodą się powtórzyła, z tym że w dniu poprzednim i w dniu oględzin opady były ciągłe. W związku z powyższym komisja zobowiązała wykonawcę do dokonania sprawdzenia drożności drenażu boiska oraz wykonanie odkrywek w celu sprawdzenia zastosowanych materiałów do wykonania podbudowy obiektu. Wykonawca zobowiązał się w ramach gwarancji wykonać w razie koniczności dodatkowy drenaż na części boiska, gdzie zalega najwięcej wody.
W związku z tym, że komisja nie mogła zlokalizować studni odwodnieniowych boiska wykonawca poinformował, że studnie odwodnienia boiska zostały zakryte cienką warstwą ziemi a jedna ze studni zlokalizowana jest pod chodnikiem. Zobowiązał się odkryć wszystkie studnie odwodnienia. Zobowiązano wykonawcę do usunięcia wskazanych usterek w miesiącu lipcu br.
Kontroli wykonanych przez Wykonawcę prac mających na celu usunięcie usterek wskazanych podczas przeglądu gwarancyjnego dokonano w dniu 01.08.2013r. Komisja ustaliła, że drenaż pod płytą boiska jest drożny. Dodatkowo Wykonawca w ramach gwarancji wykonał drenaż w miejscach gdzie najbardziej zalegała woda w czasie opadów tj. od strony rzeki Raby. Łączna długość wykonanego drenażu wynosi około 30m. W związku z licznymi zagłębieniami terenu, w których stagnuje woda, Wykonawca zobowiązał się wykonać wyrównanie terenu i wymianę zniszczonej trawy. W celu sprawdzenia z jakiego materiału wykonano podbudowę pod płytą boiska dokonano 4 odkrywek w różnych miejscach na powierzchni boiska. Jedna odkrywka była wykonana w obecności komisji. Ustalono, że warstwa podbudowy ma miąższość około 30cm i jest jednolita (nie można było w dniu kontroli wyodrębnić zakładanych w projekcie dwóch warstw podbudowy tj. 12cm warstwy wegetacyjnej oraz 12 cm warstwy odsączającej (Łączna grubość podbudowy wg projektu miała wynosić 24cm.) Różnice w grubości podbudowy wykonawca tłumaczył zmianą spadku płyty boiska w wyniku czego od strony budynku warstwa podbudowy jest grubsza. Co do składu podbudowy komisja nie może bez specjalistycznych badań precyzyjne stwierdzić , czy zostały zastosowane właściwe materiały.
Spadek boiska wg mapy powykonawczej nie jest wystarczający, od połowy boiska patrząc od strony budynku, wg danych z mapy powykonawczej teren zamiast opadać nieznacznie podnosi się, co może dodatkowo potęgować zaleganie wody.
Piłkochwyt od strony budynku został wykonany zgodnie z projektem.
Wartość inwestycji wg umowy z Wykonawcą: 1339696,77zł. brutto. Roboty dodatkowe (w tym: podniesienie cokołu ogrodzenia od strony rzeki, wykonanie odwodnienia wzdłuż ogrodzenia, utwardzenie kostką brukową wjazdu na teren boiska): 33582,35zł. brutto
Wykonawcą inwestycji była Firma: Zakład Usług Remontowo-Budowlanych Czesław Stożek 34-734 Kasinka Mała 491
Nadzór inwestorski nad inwestycją sprawował Pan inż. Józef Stożek.
Wnioski komisji:
Komisja stwierdziła poważne błędy w wykonaniu płyty boiska, które mogą wpływać na właściwą eksploatację obiektu i jego trwałość. Wykonawca uznaje za słuszne zarzuty dotyczące płyty boiska i tłumaczy je niedostatecznym doświadczeniem w wykonywaniu podobnych prac. Przyczyną stagnowania wody jest nadmierne zagęszczenie warstwy nośnej i odsączającej pod płytą boiska . W związku z powyższym Wykonawca zobowiązał się wykonać w ramach gwarancji dodatkowy drenaż boiska oraz monitorować, czy zastosowane rozwiązanie będzie wystarczające. W sytuacji braku wymaganych efektów należy rozważyć zobowiązanie Wykonawcy do wymiany całej płyty boiska. W związku z wykryciem wad i co za tym idzie prowadzonymi nadal pracami w ramach gwarancji na obiekcie, Inwestorowi przysługuje dodatkowy okres gwarancji i rękojmi na wykonane prace.
Ad. 3
Boisko wraz zapleczem sanitarno-szatniowym w Olszówce.
Budowa boiska sportowego wraz zapleczem sanitarno-szatniowym w Olszówce realizowana była od 07.12.2011r. do 30.06.2013r. Kontrola obiektu została przeprowadzona przez Komisję gminną w trakcie prowadzonych prac, tj. w dniu 19 czerwca 2013r. W dniu kontroli inwestycja była na etapie prac wykończeniowych, w trakcie realizacji było utwardzania wjazdu i placu wokół budynku zaplecza, nawierzchnia trawiasta była świeżo rozłożona, montowane były słupki ogrodzenia od strony skarpy – nad trybunami. Budynek zaplecza był ukończony.
W trakcie kontroli odkopano fundament w celu sprawdzenia, czy ścianka zewnętrzna została właściwie posadowiona. Stwierdzono, że pomiędzy fundamentem a cegłą klinkierową wykonawca zastosował pustak betonowy na części zewnętrznej ściany znajdującej się pod powierzchnią terenu. Jest to rozwiązanie poprawne, ścianka elewacyjna jest właściwie osadzona i zabezpieczona. Zastosowano właściwe warstwy izolacyjne fundamentów.
Dokonano sprawdzenia czterech odkrywek przygotowanych przez wykonawcę w różnych miejscach na powierzchni płyty boiska. Stwierdzono obecność około 15 cm warstwy wegetacyjnej oraz około 20 cm warstwy nośnej złożonej ze żwiru, pospółki i kamieni. Miąższość warstw jest zbliżona we wszystkich sprawdzonych punktach. Zakładana w projekcie miąższość podbudowy to 12cm warstwy wegetacyjnej i 15 cm warstwy odsączającej. Komisja bez specjalistycznych badań próbek poszczególnych warstw nie jest w stanie precyzyjnie ustalić, czy zastosowany materiał jest zgodny z projektem, który przewidywał: warstwę odsączającą z mieszanki piaskowo-tłuczniowej a warstwę nośną z rodzimego gruntu i wypłukanego piasku.
W trakcie kontroli trawa była intensywnie podlewana i możliwe było sprawdzenie drożności drenażu, który działał prawidłowo. Sprawdzono także głębokość posadowienia słupów ogrodzeniowych, która jest zgodna z projektem (około 1m).
Obiekt został odebrany i przekazany do eksploatacji przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Limanowej decyzją nr 371/2013 z dnia 16.08.2013r.
Wykonawcą inwestycji była Firma F.H.U. CATBUD Kazimierz Dudzik, 34-730 Mszana Dolna ul. Ogrodowa 10.
Nadzór inwestorski nad inwestycją sprawował Pan inż. Józef Stożek.
Wartość inwestycji: 879 644,27 brutto.
Wnioski komisji:
Należy w okresie gwarancji obserwować jak w różnych warunkach atmosferycznych zachowuje się płyta boiska. 36 – miesięczny okres gwarancji daje możliwość wychwycenia wszelkich nieprawidłowości i usterek”.