Mszana Dolna. Jak funkcjonuje ustawa śmieciowa na terenie gminy. Podsumowanie

Mszana Dolna. Jak funkcjonuje ustawa śmieciowa na terenie gminy. Podsumowanie

Na blisko 4000 złożonych deklaracji, wystawiono 324 upomnienia, co stanowi niespełna 10%. Wystawiono 145 wezwań do złożenia deklaracji dla osób, które figurują w bazie nieruchomości gminy, a nie złożyły deklaracji.

Od 1 lipca br.  obowiązuje gminny system gospodarowania odpadami komunalnymi,  na podstawie  Ustawy o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach.  Rada Gminy uchwaliła metodę naliczania  opłaty „od gospodarstwa”  w kwocie 20zł. za odpady gromadzone w sposób selektywny oraz 50 zł. za odpady gromadzone w sposób nieselektywny. Rada przewidziała możliwość  obniżenia stawki opłaty o 50% dla  osób starszych (75 lat)  zamieszkujących w jednoosobowych gospodarstwach lub  gospodarstw dwuosobowych, gdzie średnia wieku  wynosi min. 75 lat. Ustalono także zniżkę  w wysokości 50% dla  właścicieli nieruchomości zamieszkiwanych sezonowo (domki letniskowe). Rada Gminy przejęła obowiązki związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych  od właścicieli nieruchomości,  na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, szkoły,  cmentarze parafialne itp.) Decyzja taka pozwoliła uniknąć  spornych sytuacji,  w których na terenie gminy pojawiałyby się odpady „niczyje”. W aktualnym stanie prawnym  wszystkie odpady komunalne powstające na terenie gminy  muszą zostać odebrane i  zagospodarowane w ramach  obowiązującego systemu.

Jak jest w praktyce? Większość (ponad 90%)  mieszkańców złożyła deklaracje o wysokości opłaty  i reguluje należności za odbiór i zagospodarowanie odpadów.  Na blisko 4000 złożonych deklaracji, wystawiono 324 upomnienia,  co stanowi niespełna 10%. Wystawiono 145 wezwań  do złożenia  deklaracji dla osób, które figurują w bazie nieruchomości  gminy a nie złożyły  deklaracji. W wielu przypadkach po wyjaśnieniu okazało się, że od tych nieruchomości została złożona  deklaracja przez nowych właścicieli lub użytkowników. Z pewnością dalsze kontrole pozwolą wychwycić wszystkie nieruchomości na terenie gminy, na których powstają odpady, a których właściciele nie złożyli deklaracji, co pozwoli  wyegzekwować opłaty od wszystkich wytwórców odpadów. Zgodnie bowiem  z założeniem Ustawodawcy, system musi być powszechny i musi obejmować  wszystkich mieszkańców  danej gminy.

Wielkim problemem  naszego systemu  jest jednakowa stawka dla małych,  jedno i dwuosobowych  gospodarstw  oraz gospodarstw większych. Rodzi to poczucie niesprawiedliwości u osób samotnych,  dla których  stawka w wysokości  20 zł. miesięcznie jest znacznym obciążeniem a ilość odpadów wytwarzanych jest niewielka. System wymaga dopracowania w tym obszarze a propozycje rozwiązań tego problemu  będą  przedstawione  Radzie Gminy. Należy jednak pamiętać, że system w obecnym kształcie obowiązywać będzie  min. do końca czerwca 2014r.  Nowe  regulacje,  jeśli  takie  zostaną wypracowane,  wejdą w życie najwcześniej  od lipca 2014r.

W ramach systemu przeprowadzono akcję „sprzątanie świata”,   w czasie której Firma Traszkan odebrała odpady zebrane przez młodzież szkolną. W ostatnich dniach listopada i 11 grudnia została zorganizowana jesienna zbiórka odpadów wielkogabarytowych, elektroodpadów oraz opon. Kolejne  takie akcje zostaną  przeprowadzona na wiosnę,   zgodnie z harmonogramem wywozu odpadów.

Ile to kosztuje? Obsługa systemu przez Firmę Traszkan kosztuje gminę miesięcznie 70166 zł. brutto.  Opłaty, jakie wpłacają mieszkańcy pozwalają na opłacenie tej kwoty,  co świadczy o tym, że koszty systemu zostały prawidłowo oszacowane. Należy jednak pamiętać, że z wpłat mieszkańców  powinny być także pokrywane koszty administracyjne w skład których wchodzą:  koszty związane z zatrudnieniem pracownika do obsługi, koszty korespondencji, koszty telefonów, papieru, tonerów, sprzętu komputerowego,  oprogramowania – licencji,  oraz koszty związane z egzekucją należności  a także  działania informacyjno – edukacyjne, do których wszystkie samorządy zostały zobligowane ustawowo.  Szacując  wszystkie  koszty systemu można  stwierdzić, że aby system  był samowystarczający konieczne jest wyegzekwowanie  wszystkich  należności. W przeciwnym  razie  konieczne będzie  dofinansowanie  z budżetu gminy  a w konsekwencji może być nieodzowne  podniesienie  stawki opłaty.  Oczywiście  odpowiedzialni pracownicy dołożą  wszelkich starań, aby  utrzymać jak najniższe stawki opłat, będzie to jednak zależało od wyników  kolejnego przetargu, gdyż umowa z Firmą Traszkan została zawarta tylko na 1 rok, czyli  do 30 czerwca 2014r.

Skoro jest tak dobrze to dlaczego….

Niestety wprowadzenie nowego systemu nie wyeliminowało powstawania dzikich wysypisk na terenie gminy.  Trudno  precyzyjnie dowieść pochodzenia  odpadów, które trafiają na  dzikie wysypiska ale najczęściej  są to odpady wyrzucane na przystankach komunikacyjnych przez przejeżdżających turystów a także odpady budowlane  porzucane w lasach i przy  mniej uczęszczanych  drogach. Bardzo trudno będzie wyeliminować  odpady  przywożone spoza gminy  i wyrzucane lub palone  na terenie gminy. Bez  ścisłej współpracy z mieszkańcami i obywatelskiej postawy ekologicznej naszych mieszkańców w wielu przypadkach będzie to niemożliwe. Wszyscy musimy czuć się gospodarzami  tego terenu i zwracać uwagę jeśli ktoś  wyrzuca odpady a także alarmować odpowiednie służby. W przeciwnym razie koszty sprzątania tych odpadów poniesiemy sami.

Każdy, kto chce  uprzątnąć wysypisko  na swoim  gruncie może  zgłosić się po worki do Urzędu Gminy.  Zebrane odpady zostaną odebrane przez FirmęTraszkan w ramach świadczonych usług, zgodnie z harmonogramem wywozu odpadów.

Wszelkie reklamacje dotyczące funkcjonowania systemu powinny być niezwłocznie zgłaszane   w Urzędzie Gminy uprawnionym pracownikom obsługującym system. Tylko  uzyskując informacje o nieprawidłowościach możemy skutecznie interweniować u wykonawcy usług i na bieżąco poprawiać jakość świadczonych usług.  Przypominamy mieszkańcom, że  Firma Traszkan zgodnie z obowiązującą umową  ma obowiązek:

  1. Odbierania odpadów z terenu nieruchomości (bez konieczności noszenia i wożenia odpadów do  dróg głównych)
  2. Odbierania odpadów w ilości takiej jak  zostały wystawione w terminach określonych w harmonogramie.
  3. Pozostawiania  w miejscu wystawiania odpadów  czystych worków w takiej ilości, w jakiej  zostały odebrane worki zapełnione (worek za worek).
  4. Uprzątnięcia terenu w sytuacji, kiedy worki zostały uszkodzone w  czasie odbioru odpadów.
  5. Kontroli zawartości   pojemników i worków pod kątem prawidłowo przeprowadzonej segregacji odpadów. 

Niektórzy mieszkańcy  otrzymali już upomnienie  w związku z błędnie prowadzoną segregacją.  Na razie nie wyciągamy konsekwencji w stosunku do tych właścicieli nieruchomości  a jedynie upominamy i  pouczamy, jak prawidłowa  segregacja powinna wyglądać zgodnie z regulaminem obowiązującym w gminie. Notoryczne niestosowanie się do zasad spowoduje  uruchomienie procedury zmierzającej do naliczenia stawki podstawowej  w wysokości  50zł. /miesiąc dla tych osób, które pomimo zadeklarowanej segregacji, nie wywiązują się z tego zobowiązania.

 

Opracowała

Katarzyna Szybiak

Zobacz również