Nowy rekord: aż 13,1 mln odwiedzających w Małopolsce w 2014 roku

Nowy rekord: aż 13,1 mln odwiedzających w Małopolsce w 2014 roku

13,1 mln osób odwiedziło w 2014 roku Małopolskę – to o prawie 4% więcej niż w roku poprzednim. Województwo utrzymało więc pozycję lidera, nadal jest jednym z najczęściej i najchętniej odwiedzanych polskich województw. To wyniki najnowszego raportu z badania ruchu turystycznego w regionie przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

 roku na rok turystów przybywa

Raport z badania ruchu turystycznego w województwie małopolskim w 2014 roku zaprezentowali dziś podczas konferencji prasowej Leszek Zegzda – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego i Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Elżbieta Kantor – Dyrektor Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji UMWM oraz Iwona Żuk – przedstawiciel firmy doradczej EU-Consult Sp. z o.o., która przeprowadziła badanie.

Według raportu Małopolskę odwiedziło w 2014 roku 13,1 mln osób (w tym 10,3 mln to odwiedzający krajowi, a 2,8 mln to odwiedzający z zagranicy). Liczba odwiedzających nasz region wzrosła w stosunku do roku 2013 o 3,9%. – Wśród ogółu odwiedzających 9,8 mln stanowiły osoby, które spędziły na obszarze Małopolski co najmniej jedną noc – mówiła Iwona Żuk. Co oznacza przyrost liczby turystów o około 4,2% w stosunku do roku 2013. Za wzrost ten odpowiadają w większym stopniu turyści krajowi– Od 2009 r. liczba turystów odwiedzających Małopolskę wzrasta systematycznie z roku na rok. Takim wzrostem nie mogą się pochwalić inne polskie regiony – dodała Elżbieta Kantor.

Ponad 11 mld zł dla regionu

Wzrost odwiedzających oznacza także większe dochody z turystyki. W 2014 roku odwiedzający nasz region wydali o 6,2 % więcej niż w 2013 roku. Suma ta kształtuje się na poziomie ok. 11,2 mld zł. – Ruch turystyczny ma dla Małopolski kolosalne znaczenie, to niezwykle ważna gałąź gospodarki – przypomniał Leszek Zegzda. – Około 20% mieszkańców regionu zawodowo zajmuje się usługami w zakresie turystyki. Odwiedzający krajowi podczas swojego pobytu w Małopolsce wydali średnio 710 zł na osobę, a odwiedzający zagraniczni – 1260 zł na osobę, czyli prawie dwa razy więcej. Co ważne, ta dysproporcja od 2012 roku stopniowo się zmniejsza – wszystko dlatego, że wzrasta kwota wydatków odwiedzających krajowych.

Małopolskę najchętniej odwiedzają mieszkańcy województw mazowieckiego (23,9%), śląskiego (18,2%) oraz podkarpackiego (9,8%). Wśród odwiedzających zagranicznych utrzymuje się przewaga osób z Wielkiej Brytanii (23,7%) oraz Niemiec (14,1%). Małopolskę chętnie też odwiedzają obywatele Francji oraz Słowacji i Czech.

Wypoczynek i zwiedzanie zabytków – główne cele przyjazdu do Małopolski

Zarówno Polacy, jak i obcokrajowcy jako najważniejsze cele wizyty wskazują wypoczynek oraz zwiedzanie zabytków. Wśród odwiedzających krajowych znacząco wzrosło zainteresowanie turystyką aktywną (głównie narciarstwem i wędrówkami pieszymi), a wśród odwiedzających zagranicznych – zwiedzaniem zabytków. A za najatrakcyjniejsze w regionie miejsca – zdaniem wszystkich kategorii badanych – to Kraków, Zakopane i Kopalnia Soli w Wieliczce. W czołówce atrakcji znalazły się także góry (Tatry, Pieniny), Wadowice, Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Gdzie najchętniej zatrzymują się turyści? Największą popularnością wśród turystów krajowych cieszą się kwatery prywatne (w tym agroturystyczne) oraz pensjonaty, natomiast turyści spoza naszego kraju najczęściej wybierają hotele, głównie trzy- i czterogwiazdkowe.

 Jak odwiedzający oceniają pobyt w Małopolsce?

Badani ocenili również Małopolskę m.in. pod kątem dostępności atrakcji turystycznych, bazy noclegowej i gastronomicznej, poziomu obsługi turystycznej, bezpieczeństwa, możliwości dojazdu oraz komunikacji w regionie, gościnności czy czystości w miejscach publicznych. We wszystkich tych aspektach średni poziom ocen wzrósł w stosunku do lat ubiegłych, a poszczególne elementy oferty turystycznej oceniane zostały bardzo korzystnie. Odwiedzający wysoko oceniają swój pobyt w Małopolsce i deklarują gotowość do polecania go swoim znajomym i członkom rodziny. – Zarówno władze województwa, samorządy lokalne, jak i prywatni inwestorzy sprawili, że w ostatnich latach jakość tych usług bardzo się zmieniła i jest obecnie na naprawdę wysokim poziomie – mówił Leszek Zegzda.

Uczestnicy badania zdradzili również skąd biorą informacje o regionie i jego atrakcjach. Internet, przewodniki turystyczne oraz znajomi i członkowie rodziny to dla odwiedzających główne źródła wiedzy o Małopolsce.

 

Informacje o badaniu: Od 2003 roku Województwo Małopolskie prowadzi stały monitoring ruchu turystycznego. Celem prowadzonych badań jest oszacowanie wielkości ruchu turystycznego oraz scharakteryzowanie potrzeb odwiedzających z kraju i zagranicy, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty turystycznej regionu. Badania w I i III kwartale 2014 roku prowadzone były w najatrakcyjniejszych dla turystów miejscach województwa z wykorzystaniem wywiadów kwestionariuszowych na próbie 6006 odwiedzających. Badania zrealizowała firma EU-Consult Sp. z o.o.

(biuro prasowe/mbab)

Zobacz również