Na 130-lecie powstania Kolei Transwersalnej, członkowie Lokomotywy Koalicji Kolei Galicyjskiej oraz Forum Gmin Beskidu Wyspowego postanowili zorganizować Tour Kolejowy po Europie, aby upamiętnić to wydarzenie. Był to prawdziwy Express bo w ciągu 5 dni sympatycy kolei przemierzyli ponad 6000 km i odwiedzili 9 krajów Europy.
Założeniem było wykonanie pętli po Europie przy użyciu wyłącznie transportu kolejowego, poznanie funkcjonowania kolei w różnych krajach naszego kontynentu, ich jakości, szybkości i ewentualne wyciągnięcie wniosków mogących być przydatnymi tak dla zainteresowanych podróżowaniem tym środkiem lokomocji jak i zajmujących się tym tematem profesjonalistów.
– Chcieliśmy również poznać obecne standardy europejskich tras kolejowych i zaznaczyć polską obecność na kolejowej mapie Europy, a tym samym promować Kolej Transwersalną – zaznacza Czesław Szynalik, pomysłodawca i uczestnik wyjazdu.
Warto przypomnieć, że 130 lat temu w ciągu 2 lat wybudowano na trasie z Czadcy do Husiatyn 577 km linii kolejowej nie dysponując obecnymi możliwościami technicznymi.
– Za nami niezapomniana wyprawa kolejowa po Europie – mówią członkowie wyprawy, których obserwacje i wrażenia można przeczytać klikając w link pod tekstem. W ciągu 5 dni przejechaliśmy 6000 km przez 9 krajów 12 pociągami z prędkością do 320 km na godzinę – dodają.
(…)Sieć kolejowa w Europie jest doskonale rozwinięta i skomunikowana niezależnie od operatora. Podróż koleją jest wygodna, szybka i stosunkowo tania.
Tabor kolejowy jest w większości nowoczesny , dostosowany do potrzeb pasażera.
Bilety na wszystkie pociągi można zakupić w internecie ale również w pociągu.
Obowiązuje dynamiczna sprzedaż biletów, których cena uzależniona jest od terminu zakupu i pory przejazdu. Nie ma problemów z zakupem biletów z przesiadkami.
Zarówno w pociągach jak i na dworcach jest pełna informacja o rozkładzie pociągów , jak również innych środków transportu.
Podróż koleją to doskonały sposób na zwiedzanie najbardziej atrakcyjnych miejsc Europy.
Niestety Europa w zakresie rozwoju kolejnictwa wyprzedziła Polskę wyraźnie . Nie chodzi tylko o szybkość czy nowoczesne składy. To co wyróżnia kolej w Europie to to, że jest doskonale skomunikowana, z wygodą dla pasażera. Pasażer ma do wyboru nowoczesną, terminową kolej za przystępną cenę. Czas najwyższy w Polsce dostosować rozkłady wszystkich kolei do potrzeb pasażerów, a ceny za przejazdy do ich możliwości nabywczych . Wtedy Polacy wrócą do podróżowania koleją, bo mamy bogate tradycje, coraz bardziej nowoczesny tabor i dobrą kadrę.
Piotr Borkowski
Czesław Szynalik
Maciej Frączek (…).