28 września o godz. 10.00 (ul. Racławicka 56) w siedzibie Sejmiku Województwa Małopolskiego odbędzie się protest skierowany przeciwko władzom PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
– Protestować będziemy w imieniu organizacji społecznych: Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei oraz Forum Gmin Beskidu Wyspowego.
Naszym zdaniem polityka władz centralnych PKP PLK SA prowadzona od wielu lat zmierza do likwidacji tej zabytkowej, niezwykle ważnej trasy kolejowej. Mamy nadzieję, że zaniechania wynikające z celowego, wieloletniego niedoinwestowania tego szlaku nie jest planową, metodyczną działalnością, zmierzającą do jego likwidacji.
Ponadto zwracamy uwagę, na niebezpieczeństwo rozgrabienia części technicznej tej trasy, w związku z zapowiedziami jej likwidacji.
Jesteśmy oburzeni postawą PKP Polskich Linii Kolejowych SA., która nie docenia wysiłku miłośników kolei, marnotrawiąc zaangażowanie społeczne i promocję trasy Nowy Sącz – Chabówka, jaką w ostatnich latach udało im się przeprowadzić, organizując liczne przejazdy pociągów retro oraz światowe rekordy śpiewania piosenek kolejowych na stacji w Kasinie Wielkiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA po raz drugi w ostatnich latach zapowiedziały zamknięcie linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Tym razem powodem do zamknięcia ma być brak 2 mln zł na utrzymanie torowiska. Czy faktycznie tych pieniędzy nie można znaleźć w miliardowych budżetach spółek PKP i funduszach rządowych? Dlaczego każdą dyskusję o istnieniu linii kolejowych musimy zaczynać od społecznego szantażu i decyzji o zamknięciu połączenia? Czy nie jest to symboliczne, że dzieje się to w 130. rocznicę powstania Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Dlaczego Linia nr 104 Chabówka – Nowy Sącz musi istnieć i żyć ?!
1/ Dlatego, że jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 roku Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
2/ Dlatego, że jest żywą historią zapisaną w przebiegu torowisk, stacji kolejowych, obiektów inżynieryjnych.
3/ Dlatego, że na decyzji o jej budowie widnieje podpis Juliana Dunajewskiego, syna urzędnika Starostwa w Nowym Sączu, Rektora UJ, Prezydenta Krakowa i Ministra Skarbu Austrii, jednego z najwybitniejszych ekonomistów swoich czasów.
4/ Dlatego, że jest to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską.
5/ Dlatego, że jest zapleczem dla najbogatszego polskiego skansenu kolejowego w Chabówce.
6/ Dlatego, że jest miejscem pełnym dynamiki, które może zmienić sytuację gospodarczą terenów o jednej z największych w Polsce skali bezrobocia.
7/ Dlatego, że wciąż jest potencjalnym szlakiem komunikacji pasażerskiej i kolejowej, szlakiem o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy-Sącz – Tarnów.
Mamy nadzieję, że rozumieją to sami kolejarze, bo jeżeli nie, znaczy to, że słowo „służba” nie dotyczy już ich zawodu. I mamy nadzieję, że są oni tak samo zaniepokojeni perspektywą zamknięcia trasy.
Apelujemy do władz PKP PLK SA o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.
To nie jest apel o utrzymanie jednej linii kolejowej. To jest apel o sens, logikę i działania na rzecz wspólnego dobra!
Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Forum Gmin Beskidu Wyspowego