Komisja Rozwoju Regionu o strategicznych inwestycjach Sądecczyzny

Komisja Rozwoju Regionu o strategicznych inwestycjach Sądecczyzny

Odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Rozwoju Regionu, Promocji i Współpracy z Zagranicą Urzędu Województwa Małopolskiego, które miało miejsce w sądeckim Ratuszu. Komisji przewodniczył Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego – Grzegorz Biedroń.

Głównym tematem była tzw. Sądeczanka, czyli szybkie połączenie autostrady A4 z Brzeskiem przez Nowy Sącz na Słowację. Poruszono również kwestie dotyczące dróg na Limanowszczyźnie.  

Alternatywna do obecnej DK nr 75 „Sądeczanka”, wpisana jest w strategię rozwoju Małopolski, ale to za mało. Projekt został wykreślony na najbliższe lata z planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W związku z tym faktem, w sądeckim ratuszu zebrała się Komisja Rozwoju Regionu, Promocji i Współpracy z Zagranicą Urzędu Województwa Małopolskiego wraz z dyrekcją GDDKiA i samorządowcami, która obradowała nad urealnieniem przeprowadzenia budowy drogi. Horyzont inwestycji na dzień dzisiejszy wykracza poza obecny obszar działań samorządów i sejmu.  

Podczas spotkania ustalono, że należy dokonać inwentaryzacji dokumentów i określić realny termin rozpoczęcia inwestycji. Jak wspomniano, najbardziej możliwym wydaje się wykonanie drogi na trasie Łososina – Nowy Sącz, którą należy wpisać do kontraktu terytorialnego. – Chcemy ponaglić działania GDDKiA, aby wykonanie tej inwestycji było zrealizowane jeszcze w bieżącej kadencji Sejmu – mówił Grzegorz Biedroń, Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.    

Tomasz Pałasiński z GDDKiA, zapowiedział realizację pierwszego etapu inwestycji, budowy drugiego odcinka obwodnicy Brzeska oraz dodatkowych pasów do wyprzedzania na odcinku Gnojnik – Gosprzydowa – Tymowa oraz Gosprzydowa – Bilsko. Ten etap inwestycji to przebudowa drogi na długości47,1 km, a planowany koszt to 1 492,1 mln zł. Dyrektor krakowskiego GDDKiA, poinformował także o ogłoszonym przetargu na opracowanie studium korytarzowego. Możliwy termin rozpoczęcia przetargów zapowiedział na początek 2020 roku, natomiast termin realizacji na lata 2022-2025. Dopiero wtedy, planowana jest przebudowa DK nr 75 na odcinku Nowy Sącz – granica państwa.    

– Chcemy w jak najszybszym terminie, ukierunkować możliwe do wykonania plany inwestycyjne GDDKiA. Społeczeństwo oczekuje na tą trasę już od dawna. Na chwilę obecną możliwość rozpoczęcia tej inwestycji przewidziano dopiero na lata 2022-2025. Jednocześnie deklaruję, że jako zastępca przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych Sejmu RP będę czynił starania w kierunku zapewnienia finansowania dla inwestycji – mówił Wiesław Janczyk, Poseł na Sejm RP. – Na uwadze mamy także pasy dla pojazdów wolnego ruchu na podjazdach w miejscowościach Wysokie i Gruszowiec.   

Dbając o rozwój przedsiębiorczości i traktując budowę obwodnic Limanowej i Mszany Dolnej, jako najbardziej priorytetowej inwestycji, wicestarosta limanowski Mieczysław Uryga, wspomniał o drogach na Limanowszczyźnie, które także wymagają natychmiastowej interwencji. – Zwracam się z prośbą o weryfikację przepisów dotyczących organizacji ruchu drogowego związanego z liniami segregacyjnymi na jezdniach, które uniemożliwiają wyprzedzanie oraz budowę chodników i zatok w niebezpiecznych miejscach na większości odcinka DK 28 – mówił. – Dodatkowo chciałbym, aby zwrócono uwagę czy jest możliwość  przebudowy skrzyżowań na DK nr 28 w Zamieściu z drogą powiatową nr 1613K w kierunku Słopnic i jeśli tak – to wykonanie tam dodatkowego lewoskrętu od strony dojazdu do Limanowej oraz przebudowy skrzyżowania drogi 1632K w stronę centrum Tymbarku. 

Na zakończenie, komisja jednogłośnie przyjęła wniosek w sprawie poszerzenia planowanego przebiegu trasy „Via Carpatia” o rozgałęzienie na linii Koszyce – Nowy Sącz – Kraków, który przekazany zostanie Marszałkowi Województwa Małopolskiego, a następnie Ministrowi Infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi oraz Kancelarii Prezydenta RP Andrzeja Dudy. To niedopuszczalne, by tak ważny region, jakim jest Małopolska został odcięty od strategicznych połączeń komunikacyjnych – zaargumentował przewodniczący komisji Grzegorz Biedroń. 

Posiedzenie podsumował wiceprezydent miasta Nowego Sącza – Wojciech Piech, który podziękował przedstawicielom Sejmiku Województwa Małopolskiego za przyjazd do Nowego Sącza oraz podjęcie ważnego dla subregionu sądeckiego tematu budowy szybkiego połączenia Brzesko – Nowy Sącz – granica państwa. 

W spotkaniu uczestniczyli Wiesław Janczyk – Poseł na Sejm RP, Urszula Nowogórska – Przewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego, Leszek Zegzda – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Grzegorz Biedroń – Przewodniczący Komisji Rozwoju Regionu, Promocji i Współpracy z Zagranicą w Urzędzie Marszałkowskim, Tomasz Pałasiński – Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA,  Marta Maj – Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie,  Antoni Koszyk – wicestarosta nowosądecki oraz Mieczysław Uryga – wicestarosta limanowski, wiceprezydenci Nowego Sącza oraz radni sejmiku województwa małopolskiego i członkowie komisji.  

Zobacz również