Uczniowie Szkoły Podstawowej z Niedźwiedzia z wizytą w Portugalii i Hiszpanii

Wyjazdem do Castro Marim w Portugalii zakończyliśmy dwuletni projekt Erasmus plus
"Experiencing diversity through Art – Doświadczanie różnorodności poprzez sztukę.

W wymianie wzięło udział siedmioro uczniów z klasy III naszego gimnazjum wraz z nauczycielami. Było to trzecie i zarazem ostatnie spotkanie trzech krajów partnerskich, Polski, Słowenii i Portugalii.

Gospodarze przygotowali fantastyczny program, w którym nie zabrakło ciekawych wycieczek i spotkań z młodzieżą portugalską oraz ich rodzinami.

Castro Marim, to malowniczo położone miasteczko w południowo-zachodniej Portugalii, w pobliżu ujścia rzeki Guadiana do Oceanu Atlantyckiego, na terenie popularnego regionu turystycznego Algarve.  Już pierwszego dnia poszliśmy z wizytą do burmistrza tego miasta, a następnie zwiedziliśmy średniowieczny zamek na wzgórzu z którego rozciąga się widok na poletka soli. To tutaj produkowana jest bowiem sól o nazwie Salmarim, szlachetna i wyrafinowana postać soli morskiej, którą koneserzy nazywają “kawiorem” wśród soli. W kolejnych dniach zobaczyliśmy też przepiękną nadmorską miejscowość Lagos, a także leżące w pobliżu miejsca naszego pobytu Vila Real de Santo António oraz Monte Gordo, z którego spacerkiem można dojść na plażę i popływać Oceanie Atlantyckim.

Piękne krajobrazy i ciągnące się kilometrami wzdłuż wybrzeża piaszczyste plaże dostarczyły nam niezapominanych wrażeń, a zwłaszcza rejs motorówkami po Atlantyku pośród klifów, urwisk i grot skalnych.

Sporo czasu spędziliśmy w szkole realizując program wymiany. Były to: przedstawienia kamishibai czyli papierowego teatrzyku oraz carmen figuratum wierszowanych utworów, które swym kształtem graficznym przypominają kształt jakiegoś przedmiotu, a także spotkania z migrantami i wizyty w klasach gdzie mieliśmy okazję zobaczyć jak wyglądają lekcje w Portugalii. Braliśmy udział w warsztatach poezji oraz tworzyliśmy okładkę do wspólnej publikacji na zakończenie projektu. Mieliśmy też okazje po raz pierwszy w życiu zagrać w golfa na profesjonalnym polu golfowym.

Rodziny, które przyjęły naszą młodzież w swoich domach stworzyły fantastyczną, rodzinną i ciepłą atmosferę. Nawiązały się przyjaźnie i bliskie relacje, i nie dziwi, że ciężko było nam się rozstać.

Pięć dni w Portugalii minęły bardzo szybko, a szóstego dnia czekała na naszą młodzież jeszcze jedna niespodzianka. Ponieważ nasz samolot odlatywał z Sewilli w Hiszpanii późno wieczorem udało nam się spędzić w tym przepięknym hiszpańskim mieście kilka godzin pod opieką pani przewodnik.

To co zobaczyliśmy w stolicy Andaluzji zaparło dech w piersiach: klimat miasta, cudowna roślinność, szemrzące fontanny, różnorodne budowle oraz liczne zabytki z bajecznymi zdobieniami sprawiły że żal było wyjeżdżać…

W wymianie wzięli udział: Jakub Kaciczak, Maciej Smreczak, Julia Krzan, Gabriela Merklinger, Katarzyna Hanula, Dorota Mysza, Marcelina Misiura oraz panie Halina Kaciczak, Bożena Zabrzeńska-Szczygieł, Joanna Cichańska, a także koordynator projektu Bogusława Gniecka.