Czas pandemii to sytuacja nowa i trudna dla wszystkich. Instytucje publiczne nie mogą wykonywać swoich obowiązków jak dotychczas. Jakie metody udało im się wypracować? Co robią, by docierać do mieszkańców? Jakie formy pracy podejmują? Jak mierzą się z nową rzeczywistością, wypełniając obowiązki inaczej niż zwykle? O promocji i kulturze w okresie izolacji rozmawialiśmy z pracownikami kilku instytucji z powiatu limanowskiego.
Kiedy kontakt osobisty został ograniczony, wiele instytucji przeniosło działalność do Internetu, wykorzystując media społecznościowe. Pracownicy działów promocji prowadzą profile na facebooku. Fanpage, inaczej niż oficjalna strona internetowa urzędu, daje możliwość swobodnego i szerszego kontaktu z mieszkańcami oraz szybkiej wymiany opinii. Najważniejsze jest budowanie pozytywnych relacji – podkreślają nasi goście.
– Od samego początku nastania pandemii, kiedy kontakt osobisty został ograniczony, ograniczona została również działalność wydawnicza informatorów, ulotek i czasopism. Miasto Limanowa stara się utrzymywać kontakt z mieszkańcami za pośrednictwem mediów. Wszystkie informacje na stronie miasta mają charakter oficjalny. Jeżeli chodzi o fanpage na fecebooku, tam relacje są mniej oficjalne. Posty staramy się pisać językiem luźnym i swobodnym, nierzadko budzącym emocje. Informacje o koronawirusie i konkretne komunikaty, czyli wiedzę łączymy z rozrywką, bo taka jest rola w budowaniu relacji z korzystającymi z social mediów. Dlatego też ważne posty o koronawirusie, informacje o pracy urzędu, ważne kontakty, przegradzamy lżejszymi tematami, grafikami czy zdjęciami – wspomnieniami tak, by wzbudzić zainteresowanie odbiorców i nawiązać z nimi kontakt. Staramy się w tych publikacjach zachowywać odpowiednie proporcje. Fanpage miasta Limanowa istotnie jest coraz bardziej popularny, co wykazują statystyki. W chwili obecnej mamy 5237 rzeczywistych fanów, mnóstwo odwiedzających, a liczby te cały czas rosną. Chcemy, aby nasza strona na FB była przyjazna i przyjemna w odbiorze, czasem sentymentalna, stąd opracowujemy przyjazne grafiki, publikujemy cytaty, oznaczamy nietypowe święta czy publikujemy urokliwe zdjęcia – mówi Jolanta Szyler, kierownik Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Limanowa.
W czasie epidemii podstawą jest rzetelna i aktualna informacja, przekazana w przejrzysty sposób, aby swobodnie mogły z niej korzystać osoby w różnym wieku. Gmina Limanowa uruchomiła również dla mieszkańców usługę sms.
– Promocja gminy Limanowa w tym szczególnym czasie to strona gminy Limanowa oraz funpage na facebooku. Mają one przede wszystkim informować. To najszybszy i najlepszy w tym czasie kontakt z mieszkańcami gminy i nie tylko. Staramy się na bieżąco informować ludzi o kwestii funkcjonowania naszego Urzędu i jednostek organizacyjnych podległych Urzędowi Gminy Limanowa, ale również przekazywać informacje o obecnym stanie w Polsce, jak również o funkcjonowaniu instytucji, urzędów na Limanowszczyźnie. Zależy nam na tym, by nasi mieszkańcy otrzymywali na bieżąco aktualne informacje, które mogłyby polepszyć ich funkcjonowanie oraz usprawnić ewentualne urzędowe sprawy. Poza tym najważniejsze informacje są również przekazywane mieszkańcom za pomocą smsów. Najpierw chętni muszą się zarejestrować do usługi sms dostępnej na stronie gminalimanowa.pl – mówi Wojciech Korabik, kierownik Wydziału Kultury i Promocji Urzędu Gminy Limanowa.
– Od samego początku, tj. od 11 marca, staramy się na bieżąco informować mieszkańców o zagrożeniach wynikających z rozprzestrzeniania się pandemii COVID-19. Publikujemy zarówno komunikaty, zarządzenia, jak i ważne informacje dotyczące pracy urzędu i jego jednostek. Na stronie internetowej stworzona została oddzielna zakładka „Koronawirus” tj. kompendium wiedzy na temat choroby, jak i komunikatów, ważnych informacji czy telefonów. Najistotniejsze wiadomości zamieszczane są również w banerze głównym strony jako tzw. wiadomości gorące – dodaje Jolanta Szyler.
Instytucje kultury również muszą szukać nowych pomysłów na dotarcie do mieszkańców. Ważne jest aktywizowanie ich do działań, nawet w domu. Internet daje wiele możliwości w tym zakresie. Liczy się kreatywność pracowników. Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej od początku stara się animować życie kulturalne mieszkańców. Organizowane są konkursy. Ostatnio nie mogło też zabraknąć symbolicznego dziada śmiguśnego. Okolicznościowa instalacja stanęła w centrum Dobrej.
– Nasza działalność podczas epidemii jest ograniczona. Staramy się jednak nie dać o sobie zapomnieć i na bieżąco aktualizujemy stronę i profil społecznościowy, wyciągamy z archiwum stare zdjęcia i filmy, udostępniając je ponownie. Domyślam się , że nie unikniemy porażek, bo tak intensywna działalność online to dla nas nowość i wyzwanie. Bierzemy też pod uwagę, że dzieci, młodzież, a także ich rodzice są przeciążeni nauczaniem zdalnym. Trudno jest więc wymyślić coś, co będzie atrakcyjne w dobie, kiedy wszyscy spędzamy maksymalnie dużo czasu w sieci. Teraz jest też czas na generalne porządki w dokumentach. Instruktorzy, którzy dotychczas prowadzili zespoły, aktualnie zajmują się przygotowywaniem nowych opracowań, scenariuszy itp. i oczywiście szykujemy się na lepsze czasy. Mamy nadzieję, że wakacyjne imprezy będzie można przeprowadzić. A jeśli nie to…. na razie nie wiemy…. ale na pewno dołożymy wszelkich starań, żeby była jakaś oferta w zamian – podkreśla Urszula Palka-Ranosz, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej.
Okazuje się, że instytucje kultury mogą pójść zupełnie inną drogą, reagując na bieżącą sytuację. Gminna Biblioteka i Ośrodek Kultury w Niedźwiedziu rozpoczęły akcję „zaMASKOWANI”. Dzięki zmianie profilu działalności mieszkańcy gminy otrzymali konkretną pomoc – maseczki wielokrotnego użytku. Rozwija się również współpraca z jednostką OSP i prywatnymi osobami, aktywnymi w lokalnej społeczności.
– Kiedy nakazano nam wstrzymać działalność kulturalną skierowaną na zewnątrz, działaliśmy spontanicznie. Jesteśmy dla mieszkańców i szukaliśmy sposobu na przebranżowienie. Odpowiadając na potrzeby, postanowiłam przeznaczyć środki budżetowe na zakup materiałów na maseczki. Akcja „zaMASKOWANI” rozwinęła się głównie dzięki wolontariuszom. Maseczki przygotowują całe rodziny, a także pracownicy instytucji, np. panie z obsługi Szkoły Podstawowej w Koninie. Przekazujemy maseczki przede wszystkim mieszkańcom gminy Niedźwiedź. W pierwszej kolejności staramy się dotrzeć do ludzi starszych. Zdajemy sobie sprawę, że izolacja jest dla nich szczególnie trudna. Dlatego trzeba o nich pamiętać. Na szczęście wiele osób wspomaga nasze działania w tym trudnym okresie. Państwo Arietta i Jarosław Drausowie udostępnili swój kanał AjkaMat na YouTube, aby można było transmitować msze święte z kościoła w Niedźwiedziu. Nie wszystkie osoby mają dostęp do facebooka. Poza tym jako instytucja prowadzimy działalność promocyjną. Aktualnie przygotowaliśmy ulotkę informacyjną dla seniorów – podsumowuje Aneta Kujacz, kierownik Gminnej Biblioteki i Ośrodka Kultury w Niedźwiedziu.
Biblioteki w regionie również docierają do czytelników przez strony internetowe. Niemożliwe jest wypożyczanie książek na miejscu, ale instytucje ułatwiają dostęp do zasobów online. Pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Limanowej nagrywają dla dzieci filmiki, aby mogły się spotkać z ulubionymi bohaterami. Większość bibliotek angażuje się w ogólnopolskie akcje promujące czytelnictwo.
– Okres przymusowego zamknięcia wykorzystujemy przede wszystkim na inwentaryzację, prace porządkowe i opracowanie nowych książek. Cały czas pozostajemy w kontakcie z czytelnikami. Okres wypożyczenia automatycznie został przedłużony do 30 czerwca. Na bieżąco udostępniamy linki i kody do e-booków na platformie IBUK Libra. Wiemy, że pozostawanie w domu sprzyja czytaniu. Jak wiele innych bibliotek w regionie, promujemy czytelnictwo w mediach społecznościowych w ramach akcji #NieZostawiamCzytelnika czy #TerazCzasNaCzytanie. Nasza biblioteka przystąpiła również do projektu „Sieć na Kulturę” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Dzięki pozyskanym środkom będziemy mogli w przyszłości organizować kolejne zajęcia – opowiada Agnieszka Orzeł, dyrektor Miejskiej Biblioteki w Mszanie Dolnej.
Ofertę dla całego regionu przygotował dział promocji Starostwa Powiatowego. Są to przede wszystkim publikacje poświęcone historii, tradycjom i walorom regionu.
– Powiat limanowski w ostatnim czasie zaoferował szereg propozycji multimedialnych dla osób przebywających w domu, tych na kwarantannie jak i dla dzieci i młodzieży szkolnej. Przed świętami udostępniliśmy elektroniczną wersję biuletynu informacyjnego „Wiadomości z Powiatu”. Ciekawą propozycją dla najmłodszych będzie pobranie i wydrukowanie edukacyjnej kolorowanki. Kolorowanka – „Powiat Limanowski. Historia. Tradycja. Dziedzictwo” pozwoli przegonić nudę i ubarwić domową edukację. Książeczka składa się z 15 ilustracji, obrazujących m.in. wydarzenia historyczne z naszego powiatu. Książka kucharska jest niezastąpioną pozycją w domowej biblioteczce. Wszyscy wiemy, że nie ma dobrego przyjęcia bez pysznych wypieków i potraw. Idąc Państwu z pomocą udostępniliśmy wersję elektroniczną książki kucharskiej „Smaki Lachów i Górali”. Znajdziecie tam ciekawe i smaczne przepisy na każdą okazję – proste, jak i wykwintne, pełne kulinarnej fantazji. Kolejną publikacją, która tym razem pozwoli nadrobić turystyczne zaległości jest książka – przewodnik pt. „W poszukiwaniu wolnego czasu u Lachów i Górali”, która zawiera propozycje tematycznych wycieczek po powiecie limanowskim. Prezentuje obiekty noclegowe, gastronomiczne z serwowanym produktem lokalnym, atrakcje na trasie oraz atrakcje dla dzieci. Wszystkie publikacje dostępne do pobrania na stronie powiatu www.powiat.limanowski.pl w zakładce „Region/ Promocja/ Wydawnictwa promocyjne” – zachęca Mateusz Pietrzak, kierownik Biura Promocji, Kultury i Turystyki.
fot. Aneta Kujacz, GOK w Dobrej, Urząd Miasta Limanowa, Miejska Biblioteka w Mszanie Dolnej, Starostwo Powiatowe w Limanowej