16 grudnia 1884 r. oficjalnie zaczęła funkcjonować linia kolejowa z Chabówki do Nowego Sącza. Do notatek prasowych z 1904 r., opisujących jej przebieg, dotarł historyk Michał Wójcik, zastępca prezesa oddziału Towarzystwa Polsko-Austriackiego w Nowym Sączu.
Odcinek Mszana Dolna – Tymbark był uznawany za szczególne niebezpieczny. W artykule, który ukazał się 15 sierpnia 1904 r. na łamach sądeckiego „Mieszczanina” czytamy krytyczną refleksję: Przestrzeń między Tymbarkiem a Mszaną Dolną uważaną jest przez wszystkich za niebezpieczną, przeto w pierwszym rzędzie inżynierzy kolejowi, w drugim prasa i społeczeństwo dopominać się muszą przełożenia toru na bezpieczniejszy teren. Stokroć będzie lepiej, gdy rząd wyda na przełożenie tych torów choćby 2 – 3 milionów – aniżeli, gdy jak dotąd naraża tysiące rodzin na nieobliczalne straty w zdrowiu, a nawet życiu.
W 1910 r. w Mszanie Dolnej mieszkało 3434 osób, w Limanowej (stolicy powiatu) – 2180 osób, a w Tymbarku, który posiadał wówczas prawa miejskie, 834 osoby.
oprac. Michał Wójcik/ Po Galicji
fot. ze zbiorów Michała Wójcika (Mszana Dolna) i Karola Wojtasa (Tymbark i Limanowa)