Podczas konferencji prasowej minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek po raz kolejny podkreślił, że ze względu na sytuację epidemiczną powrót do nauki stacjonarnej klas I-III szkół podstawowych i specjalnych to jedyna decyzja, którą można było podjąć. Opinie wirusologów i epidemiologów wskazują, że starsi uczniowie powinni kontynuować naukę zdalną. Dyrektorzy będą mogli organizować konsultacje dla ósmoklasistów i maturzystów. Wyjątki dotyczą też kształcenia zawodowego. Formą pomocy dla nauczycieli ma być specjalna infolinia. Założenia jej działania przedstawiła Justyna Orłowska.
Szczegóły dotyczące organizacji funkcjonowania szkół i placówek po feriach
1. Nauka w klasach I-III szkół podstawowych
W okresie od 18 do 31 stycznia 2021 r. nauka w klasach I-III szkoły podstawowej będzie odbywała się stacjonarnie. Mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, opracowano wytyczne MEiN, MZ i GIS w sprawie reżimu sanitarnego dla tych klas.
2. Nauka w szkołach i placówkach specjalnych
Od 18 stycznia br. do szkoły wracają uczniowie klas I-III szkół podstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Podobnie jak przed feriami dyrektorzy szkół podstawowych specjalnych w zakresie dotyczącym klas IV-VIII, szkół ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, decydują o trybie nauczania i prowadzenia zajęć. Ograniczenie funkcjonowania, tak jak do tej pory, nie będzie dotyczyło szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii ze względu na specyfikę ich działania.
3. Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w kształceniu zawodowym
Od poniedziałku, 18 stycznia br. szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe, na takich zasadach jak przed feriami, mogą prowadzić kształcenie praktyczne z zachowaniem reżimu sanitarnego, w określonych warunkach organizacyjnych. Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w ramach praktycznej nauki zawodu mogą być prowadzone w grupach umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godzin tygodniowo. Dotyczy to szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego realizujących praktyczną naukę zawodu w ramach kształcenia zawodowego lub ustawicznego. Przy zachowaniu zasad właściwych dla zakładów pracy możliwe będzie także prowadzenie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych. Praktyki zawodowe w zawodach morskich ze względu na swoją specyfikę nie podlegają ograniczeniu w zakresie dopuszczalnej liczby godzin w tygodniu. Uczniowie branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, nadal mogą odbywać praktyki u pracodawców, o ile u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić ich zdrowiu.
4. Nauka zdalna na terenie szkoły dla uczniów potrzebujących wsparcia
Dyrektor szkoły nadal ma obowiązek zorganizować zajęcia w szkole lub umożliwić uczniom realizację zajęć zdalnych w szkole (dotyczy szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych), którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności lub z powodu innych ważnych przyczyn nie mogą uczyć się w domu.
5. Opieka świetlicowa dla najmłodszych uczniów
Dyrektorzy szkół podstawowych, w tym artystycznych, w których jest prowadzone kształcenie ogólne w zakresie podstawy programowej, są zobowiązani do prowadzenia działalności opiekuńczej dla uczniów klas I-III.
6. Działalność domów wczasów dziecięcych i szkolnych schronisk młodzieżowych
Zamknięte będą publiczne i niepubliczne domy wczasów dziecięcych i szkolne schroniska młodzieżowe. Placówki te organizują dla dzieci i młodzieży zajęcia na terenie swoich obiektów. Z uwagi na ograniczenia związane z epidemią obecnie nie mogą realizować swoich statutowych zadań.
7. Konsultacje dla zdających egzaminy
Dyrektorzy szkół nadal mogą organizować uczniom klas ósmych oraz klas maturalnych konsultacje indywidualne lub w małych grupach.
8. Organizacja konkursów, olimpiad lub turniejów w szkole, centrum lub placówce
Podobnie jak przed feriami dyrektor szkoły, centrum lub placówki może udostępnić pomieszczenia w szkole, centrum lub placówce do przeprowadzania poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
9. Szkolenie sportowe w szkołach i oddziałach sportowych oraz szkołach i oddziałach mistrzostwa sportowego
Zachowana zostaje możliwość realizacji szkolenia sportowego w tych oddziałach i szkołach w formie stacjonarnej, tj. w miejscu ich prowadzenia.
Techniczna infolinia dla nauczycieli
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Centrum GovTech uruchomiły specjalną infolinię wspierającą nauczycieli w kształceniu na odległość. Infolinia ma charakter techniczny – pomaga rozwiązywać trudności, jakie napotykają pedagodzy, obsługując różnego rodzaju narzędzia do edukacji zdalnej. Pod numerem +48 222 500 144, nauczyciele otrzymają profesjonalną pomoc.
Z infolinii mogą bezpłatnie korzystać nauczyciele i dyrektorzy ze wszystkich typów szkół i placówek oświatowych. Otrzymają oni pomoc w obsłudze najpopularniejszych narzędzi edukacyjnych, komunikatorów i sprzętu potrzebnego do edukacji zdalnej. Infolinia +48 222 500 144 będzie czynna od poniedziałku do piątku w godz. 6:00-20:00 oraz w weekendy w godz. 8:00-18.00.
Wsparcie zapewni zespół profesjonalnych konsultantów, którzy zostali przeszkoleni z obsługi najpopularniejszych narzędzi pomocnych w kształceniu na odległość. Pracownicy infolinii zostali także wprowadzeni w specyfikę problemów technicznych, które najczęściej zgłaszają nauczyciele, prowadzący lekcje w formie zdalnej. To m.in. kwestie dotyczące instalacji oprogramowania, transferu plików, dołączania uczniów do zajęć czy wyświetlania materiałów podczas lekcji online. Nauczyciele za pośrednictwem specjalnego formularza mogą również w każdej chwili zgłosić inne narzędzia, o które powinien być uzupełniony zakres wsparcia na infolinii.
Dodatkową usługą, z jakiej skorzystają nauczyciele, jest komunikator. Dzięki niemu będą mogli udostępnić (jednorazowo) podgląd swojego ekranu konsultantom. W ten sposób uzyskają pomoc w sposób wygodny i bezpieczny.
Infolinia powstała, aby zapewnić wszystkim pracownikom oświaty możliwość prowadzenia lekcji w formule zdalnej oraz sprawną obsługę narzędzi, które mogą być przydatne także po wznowieniu stacjonarnych zajęć.
źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki; oprac. MAG
fot. screeny z transmisji udostępnionej na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki