Minister edukacji i nauki przedstawił założenia programu wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli. Jak stwierdził Przemysław Czarnek, do ministerstwa dociera wiele niepokojących sygnałów o negatywnych skutkach nauki zdalnej. Pogarsza się kondycja psychiczna uczniów. Są oni zmęczeni, apatyczni, odizolowani od bezpośrednich kontaktów rówieśniczych. Nadużywają urządzeń elektronicznych. Pracą online przeciążeni są również nauczyciele.
Ministerstwo Edukacji i Nauki zamierza przeznaczyć do końca 2021 r. 15 mln zł na wsparcie grup zaangażowanych w naukę zdalną. Program powstał we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Eksperci mają przeprowadzić diagnozę w szkołach, a następnie opracować model wsparcia i pomocy uczniom, którzy borykają się z trudnościami.
Naukowcy przygotują szkolenia i materiały, które pomogą nauczycielom oraz specjalistom szkolnym, tj. psychologom i pedagogom, wspierać uczniów w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych. W ramach szkoleń i konsultacji eksperci zaprezentują metody pracy z uczniami doświadczającymi trudności, a także wesprą nauczycieli w pokonywaniu negatywnych skutków pandemii. Uczniowie mogą liczyć na działania profilaktyczne i zajęcia integracyjne w klasach, aby odbudować relacje rówieśnicze. Do programu zaproszeni są również rodzice, którzy w ramach konsultacji dowiedzą się m.in. jak pomóc dziecku w radzeniu sobie ze złymi skutkami nauki zdalnej, jak rozpoznawać sytuacje kryzysowe i jak się z nimi zmierzyć. Oprócz pracy systemowej – diagnozy i opracowania konkretnego modelu działania, uczniowie będą mogli liczyć także na indywidualną i grupową pomoc psychologiczną.
Ministerstwo zapowiada ponad 100 tys. godzin na pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży, biorących udział w programie. Wśród poruszanych kwestii pojawią się zagadnienia dotyczące m.in. trudności emocjonalnych, radzenia sobie z długą pracą przed ekranem, relacji rówieśniczych i zachowań ryzykownych.
Dodatkowo na szkolenia dla nauczycieli ministerstwo przeznacza 10 tys. godzin. W ramach szkoleń, treningów i konsultacji nauczyciele nauczą się bardzo precyzyjnie identyfikować pojawiające się u uczniów niepokojące objawy. Poznają m.in. zagadnienia z zakresu wsparcia uczniów z wysoką wrażliwością, a także metody: zapobiegania oraz korygowania zagrożeń u dzieci i młodzieży, interwencji kryzysowej, interwencji wychowawczej, pracy z grupą klasową, z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego. Również ci, którzy borykają się z różnymi trudnościami, prowadząc lekcje online, otrzymają pomoc.
Przemysław Czarnek odniósł się również do aktualnej sytuacji w szkołach i szansie na powrót do nich starszych uczniów.
– Mam nadzieję, że trzecia fala zostanie powstrzymana. Będzie w perspektywie tych kilku, kilkunastu tygodni wygasała i to pozwoli na decyzję o powrocie do nauki stacjonarnej – stwierdził minister.
Jednocześnie poinformował, że ponad 95% szkół prowadzi naukę stacjonarną dla uczniów klas I-III. Frekwencja utrzymuje się na poziomie 88-90%.
źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki; oprac. MAG
fot. kadr z retransmisji