Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konta.
– Najczęściej oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do kont społecznościowych i komunikatorów wysyłali pokrzywdzonym wiadomość z prośbą o pomoc np. w opłaceniu transakcji zakupu i podanie im kodu BLIK – mówi Jolanta Batko, recznik KPP Limanowa.
– Pokrzywdzeni, myśląc, że korespondują ze znajomymi, przekazali dane bankowe, które umożliwiły oszustom wypłacenie pieniędzy z konta bankowego – dodaje.
Tylko wczoraj do limanowskiej komendy zgłosiło się pięć osób, które zostały oszukane lub które zauważyły że ktoś włamał im się na konto społecznościowe.
– Pokrzywdzone osoby straciły łącznie blisko 3 tysiące złotych. Policjanci apelują, aby nie przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze, jest nam znana. Należy mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość, chce nas oszukać i okraść – podkreśla Jolanta Batko.
Jeśli chcemy pomóc osobie proszącej o pomoc, najpierw skontaktujmy się z nią najlepiej osobiście, lub dzwoniąc potwierdźmy, czy faktycznie to ona wysłała do nas wiadomość.