W najbliższą sobotę i niedzielę odbędą się kolejne dwa Spacery Historyczne w Powiecie Limanowskim. Poprowadzi je historyk i regionalista, Karol Wojtas.
W sobotę, 16 lipca, odbędzie się spacer pt. „Strzeszyce – wieś kolonistów józefińskich”. Rozpoczęcie o godzinie 16:30 przy kaplicy Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny. Strzeszyce to jedyna w powiecie limanowskim wieś kolonistów niemieckich, sprowadzonych na ziemie ówczesnej Galicji przez cesarza Józefa II Habsburga pod koniec XVIII wieku. Podczas spaceru uczestnicy zobaczą zachowaną oryginalną drewnianą zabudowę miejscowości. Koloniści józefińscy zbudowali tu swoje domu i gospodarstwa w typowej architekturze oraz układzie dla niemieckich regionów ich pochodzenia. W Małopolsce z kolonistami józefińskimi kojarzy się przede wszystkim zabudowę Gołkowic, Stadeł czy Świniarska w powiecie nowosądeckim, a i w powiecie limanowskim jest miejscowość posiadająca taki typ zabudowy. Oprócz tego uczestnicy zapoznają się z historią Strzeszyc, która sięga średniowiecza. Wieś należała przez stulecia do dóbr klasztornych sióstr klarysek ze Starego Sącza.
W niedzielę, 17 lipca, miłośnicy historii spotkają się w Mszanie Dolnej, gdzie zaplanowano spacer pt. „Wpływ Kolei Transwersalnej na rozwój Mszany Dolnej”. Rozpoczęcie o godzinie 17:00 przed budynkiem dworca kolejowego od strony torów. W latach 1882 – 1885 w Galicji zbudowano ponad 550 kilometrów nowej linii kolejowej z Czadcy do Husiatynia. 16 grudnia 1884 roku otwarto odcinek Kolei Transwersalnej z Chabówki do Nowego Sącza. Powstanie linii kolejowej wpłynęło znacząco na rozwój całego powiatu limanowskiego, jak i poszczególnych miejscowości, w tym Mszany Dolnej. Po otwarciu linii kolejowej zaczęły powstawać różne zakłady przemysłowe w regionie. Jednak także w takich miejscowościach jak Mszana Dolna czy Limanowa powstały wtedy oprócz budynków dworców kolejowych także budynki mieszkalne dla kolejarzy oraz budynki magazynowe. Podczas spaceru uczestnicy zobaczą takie budynki w Mszanie Dolnej, a także zachowany reper geodezyjny z czasów budowy samej linii, który pokazuje wysokość ponad poziom morza, ale nie Bałtyku, lecz Adriatyku.
Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
źródło: organizatorzy; oprac. MAG
fot. arch. Karola Wojtasa i Tv28