Wiele wskazuje na to, że zabytkowy dworzec kolejowy w Rabie Niżnej zostanie przeniesiony w inne miejsce. To ostatni z takich obiektów na trasie linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza.
Mało, kto wie, że drewniany dworzec kolejowy, usytuowany w Rabie Niżnej, jest już zabytkiem. Niestety, jego stan techniczny nie pozwala, aby w jakikolwiek sposób mógł być użytkowany. Nie dość, że on sam straszy, to na dodatek sprawia wrażenie, że zaraz się rozpadnie.
Kiedy rozpocznie się przebudowa linii kolejowej, prawdopodobnie nie będzie go na mapie. Wszystko wskazuje na to, że zostanie on rozebrany i przeniesiony w inne miejsce.
– Obiekt dworca PKP w Rabie Niżnej wpisany jest do Wojewódzkiej i Gminnej Ewidencji Zabytków. W związku z tym, podjęto rozmowy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz Urzędem Gminy Mszana Dolna w zakresie technicznej możliwości translokacji obiektu oraz zakresu prac dla jego ewentualnego odtworzenia – tłumaczy w rozmowie z nami Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP S.A.
Procedura przetargowa i podpisanie umów
Rozpoczęcie prac na linii 104, na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz, planowane jest po zakończeniu procedury przetargowej i podpisaniu umów. Obecnie, przetargi są na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty.
Pierwsze etapy inwestycji, czyli modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany – Nowy Sącz planowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– Aktualnie kontynuowane są prace projektowe w zakresie całego zadania jako „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Realizacja przedsięwzięcia zakładana jest do 2028 rok – wyjaśnia D. Szalacha.
Procedowanie wykupów gruntów przewidziane jest w czwartym kwartale tego roku do 2023 r.