PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz ze środków Krajowego Planu Odbudowy. To istotny krok, który gwarantuje realizację przedsięwzięcia.
Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 3,9 mld zł w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy (100% dofinansowania). To krok dla rozpoczęcia robót budowlanych na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PLK SA planują niebawem podpisanie umów z wykonawcami na realizację prac na odcinkach: Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz.
Dzięki inwestycji PLK SA zwiększą się możliwości podróżowania w Małopolsce. Po ponad 20 latach przerwy na trasę wrócą pociągi i ułatwią komunikację. Wzrośnie dostępność do kolei, komfort i bezpieczeństwo. Kolej, jako atrakcyjny i ekologiczny środek transportu, będzie efektywniej wykorzystywana w przewozach pasażerskich i towarowych.
– Zrobiliśmy kolejny krok do realizacji projektu Podłęże – Piekiełko. To kluczowy projekt kolejowy dla mieszkańców Małopolski. Zwalczy wykluczenie komunikacyjne południowej części regionu. Początek prac budowlanych już niebawem – powiedział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Konsekwentne działania i przygotowania PLK SA przybliżają nas do realizacji inwestycji na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Zawarta dzisiaj umowa jest tego dowodem. Dzięki temu możliwe będą dalsze kroki dla osiągnięcia celu przedsięwzięcia, czyli przywrócenia połączeń kolejowych i zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja trasy nr 104 zapewni łatwiejszy dostęp do pociągów oraz sprawne i wygodne podróże. Oprócz torów i obiektów inżynieryjnych, ważnym elementem prac będą stacje i przystanki. Przebudowane zostaną perony, m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże – Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
W bieżącym roku ogłoszono także przetargi na modernizację odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany. Zakres podstawowy w ogłoszonych przetargach planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Budowa zupełnie nowego docinka linii kolejowej z Podłęża do Tymbarku i Mszany dolnej ma kosztować około 12 mld zł. Finansowanie dla tej części inwestycji będzie mozliwe dopiero po przyjęciu Krajowego Planu Odbudowy.
Źródło: plka-sa.pl