Kontrola RIO w Urzędzie Miasta Mszana Dolna wykazała 20 nieprawidłowości

Kontrola RIO w Urzędzie Miasta Mszana Dolna wykazała 20 nieprawidłowości

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie przeprowadziła kompleksową kontrolę miasta Mszana Dolna w zakresie gospodarki finansowej, w tym realizacji zobowiązań podatkowych oraz zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 2020 – 2021 i w 2022 r. Wystąpienie pokontrolne zostało opublikowane na stronie internetowej RIO i zawiera m.in. wykaz nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz wnioski pokontrolne zmierzające do ich usunięcia.

Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła nieprawidłowości:

– w zamówieniach publicznych (7 wniosków pokontrolnych; odpowiedzialni za powstanie nieprawidłowości: podinspektor ds. zamówień publicznych i ich monitorowania w Referacie Inwestycji i Gospodarki Komunalnej, burmistrz miasta);

– w gospodarce nieruchomościami (4 wnioski pokontrolne; odpowiedzialni za powstanie nieprawidłowości: burmistrz miasta, inspektor ds. gospodarki nieruchomościami w Referacie Inwestycji i Gospodarki Komunalnej);

– w realizacji wydatków bieżących (2 wnioski pokontrolne; odpowiedzialni za powstanie nieprawidłowości: burmistrz miasta, sekretarz miasta);

– w księgowości (1 wiosek pokontrolny; odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: główna księgowa w Referacie Planowania, Budżetu i Podatków);

– w sprawozdawczości budżetowej (1 wniosek pokontrolny; odpowiedzialni za powstanie nieprawidłowości: burmistrz miasta, skarbnik miasta);

– pozostałe nieprawidłowości, w tym sprawy organizacyjne (odpowiedzialni za powstanie nieprawidłowości: skarbnik miasta, burmistrz miasta, inspektor ds. księgowości podatkowej w Referacie Planowania, Budżetu i Podatków, inspektor ds. promocji miasta, kultury, kultury fizycznej i sportu oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi, obsługa Biura Rady w Referacie Organizacyjnym.

Sprawa dodatków specjalnych dla pracowników Urzędu Miasta (m.in. wiceburmistrza Michała Grzeszczuka, skarbnika miasta Bernadety Ziemianin) ) została poruszona podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. W opisie nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 12 w wystąpieniu pokontrolnym prezesa RIO czytamy:

– Umową o pracę z dnia 01.10.2021 r. zawartą z zastępcą burmistrza – w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, tj. jako stałego składnika wynagrodzenia, bez uzasadnienia. W dniu 19.10.2021 r. burmistrz miasta przyznał ww. dodatek specjalny (bez jego wykreślenia z angażu) odrębnym pismem, gdzie wskazał jego okres obowiązywania (od dnia 01.10.2021 r. do dnia 30.09.2022 r.) oraz uzasadnienie: za pełnienie zastępstwa za burmistrza miasta w czasie jego nieobecności w pracy. Zastępowanie burmistrza miasta Mszana Dolna podczas jego nieobecności należy do obowiązków służbowych zastępcy, wynika to z pkt 1 zakresu czynności zastępcy burmistrza miasta z dnia 11.10.2021 r.  Tym samym dodatek przyznano za wykonywanie zadań przynależnych do pełnionej funkcji. Szczegółowe uzasadnienie przyznania dodatku specjalnego dla zastępcy burmistrza uzyskano w pisemnych wyjaśnieniach pobranych w trakcie kontroli (16.12.2022 r.), natomiast nie wynikają one z przedstawionych dokumentów. Pismem z dnia 19.10.2021 r. dla skarbnika miasta – w wysokości 30 % wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, na okres od dnia 01.10.2021 r. do dnia 30.09.2022 r. za pełnienie funkcji kierownika Referatu Planowania Budżetu i Podatków oraz za realizację dodatkowych zadań zawartych w aneksie nr 3 do zakresu obowiązków (obowiązuje od dnia 01.10.2021 r.). Obowiązki wyszczególnione w aneksie czynności skarbnika nie stanowią okresowego tylko stałe zwiększenie obowiązków służbowych. Dodatkowe obowiązki (związane z nieobecnością innego pracownika) należało wymienić w piśmie przyznającym ww. dodatek, jako uzasadnienie jego przyznania. Porozumieniem zmieniającym warunki wynagrodzenia z dnia 18.11.2021 r. dla skarbnika miasta w wysokości 30% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, tj. jako stałego składnika wynagrodzenia, bez uzasadnienia. Ustalono, iż był to ten sam dodatek przyznany wcześniej odrębnym pismem. Przyznawanie dodatków specjalnych bez wskazania przesłanek i/lub oraz okresu na jaki zostały przyznane, w tym w umowach o pracę lub zmianach angażu stanowi o naruszeniu art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Świadczenie to może zostać przyznane jedynie z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub z tytułu powierzenia dodatkowych zadań. Biorąc pod uwagę podstawy jego przyznania, świadczenie to nie może być stałym elementem wynagrodzenia, gdyż pełni funkcję uzupełniającą w stosunku do wynagrodzenia zasadniczego w przypadku, gdy nie może ono w pełni odzwierciedlać zaangażowania, czy też szczególnej, okresowo zwiększonej odpowiedzialności danego pracownika. Z tego też powodu niezbędne jest jego skonkretyzowane uzasadnienie dla podkreślenia jego szczególności.

– Jeżeli chodzi o dodatki specjalne dla kilku osób, bo to nie tylko był wiceburmistrz, to powiem tak: to nie tak, że one były nielegalne, to był tylko nieprawidłowo zaliczony element wynagrodzenia. Już zostało to poprawione i w tej chwili nie ma takiej sytuacji – skomentowała krótko tę sprawę podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej burmistrz Anna Pękała.

Z wystąpieniem pokontrolnym RIO w Krakowie, dotyczącym miasta Mszana Dolna, można zapoznać się TUTAJ

Po doręczeniu wystąpienia pokontrolnego kontrolowanej jednostce przysługiwało prawo zgłoszenia zastrzeżeń. W terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia pokontrolnego, kontrolowana jednostka jest obowiązana zawiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w Krakowie o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania.


źródło: RIO w Krakowie; oprac. MAG

fot. Tv28

Zobacz również