Pomysł wart uwagi. Rowerem z Mszany Dolnej przez Rabę Niżną do Rabki Zdroju

Pomysł wart uwagi. Rowerem z Mszany Dolnej przez Rabę Niżną do Rabki Zdroju

To były rozmowy, które otwierają drogę do współpracy i porozumienia. W czwartek w Urzędzie Miasta i Gminy w Rabce Zdroju odbyło się spotkanie władz tamtejszego samorządu, a także wybranych 7 kwietnia przez mieszkańców Gminy Mszana Dolna radnych, będących pasjonatami i miłośnikami dwóch kółek.

19 kwietnia świętujemy nieformalny Dzień Rowerowy „Bicycle Day”. W przeddzień tego wydarzenia w Rabce Zdroju miało miejsce spotkanie przedstawicieli tamtejszego samorządu z burmistrzem Leszkiem Świdrem na czele.

W wydarzeniu udział wziął również Tomasze Koperniak, Asystent społeczny ds. rowerowych przy Urzędzie Miasta Rabka-Zdrój, Adam Jaszczyk – Naczelnik Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Rabka-Zdrój, a także wybrani przez mieszkańców gminy Mszana Dolna radni Joanna Barnowska, Rafał  Kubowicz i Agnieszka Zawadzka.

– Bardzo się cieszymy, że władza miasta przyjęła zaproszenie na to spotkanie. Tym bardziej jest nam miło, że odbyło się ono w rabczańskim magistracie. Podczas rozmów zaproponowaliśmy ponowne przeanalizowanie sporządzonej w 2015 roku koncepcji ścieżki rowerowej VeloRaba prowadzącej wzdłuż doliny rzeki Raby. W ten sposób szlakiem rowerowym można byłoby przejechać z Mszany Dolnej do Rabki przez Rabę Niżną – tłumaczy Agnieszka Zawadzka.

Koncepcja ta nie jest niemożliwa do zrealizowania.Bo kolejnym etapem konsultacji ma być wypracowanie wspólnego stanowiska wraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Oczywiście niezbędna będzie w tym zakresie analiza dotycząca poprowadzenia ścieżki rowerowej wzdłuż torów kolejowych, które mają zastąpić popularną „104” na odcinku Chabówka – Nowy Sącz.

O opinię w tej sprawie inicjatorzy spotkania mają zwrócić się do Marcina Hyły, autora studium podstawowych tras rowerowych dla Krakowa.

VeloRaba wzdłuż rzeki Raby i remontowanej linii kolejowej

Koncepcja poprowadzenia ścieżki rowerowej równolegle do rzeki Raby, a także linii kolejowejwydaje się być najbardziej sensowna. Jak podkreśli uczestnicy spotkania,to jedyny taki płaski przebieg ścieżki na tym odcinku, który spotyka się z oczekiwaniami szerokiego grona mieszkańców Raby Niżnej, Olszówki, Mszany Dolnej i Rabki-Zdroju.

Wariant przez wzniesienia, czyli usytuowanie szlaku rowerowego przez Olszówkę i Porębę Wielką może pozostać opcją o wyższym stopniu zaawansowania i trudności przeznaczoną dla zaprawionych już dla zaprawionych kolarzy.

– Stwarza to nowy i ekologiczny potencjał komunikacyjny pomiędzy dwoma sąsiadującymi miastami oraz możliwości aktywizacji sportowej osób w każdym wieku. Ważnym jest by szerzyć wiedzę jak wielką rolę rower odgrywa zarówno w zakresie realizacji potrzeb transportowych, jak i ograniczenia emisji CO2, hałasu czy zanieczyszczeń – podkreśla Joanna Barnowska.

Autorzy wspomnianej koncepcji zwracają uwagę na walory krajobrazowe i kulturowe, które byłyby mocnym jej atutem, dzięki czemu zwiększy się jej atrakcyjność.

To szansa również dla lokalnych przedsiębiorców, którzy w kilku miejscach mogliby utworzyć punkty gastronomiczne. W oparciu o istniejące gospodarstwa agroturystyczne i hotele mogłyby powstać Miejsca Obsługi Rowerzystów. Do tego trzeba też byłoby też zaplanować wybudowanie parkingów typu Park&Ride w miejscach styku z popularnymi szlakami turystycznymi.

– Na tak poprowadzoną ścieżkę trzeba spojrzeć z szerszej perspektywy. Oczywiście byłaby to cześć wielkiego projektu VeloMałopolska i poszczególnych jej tras składowych. Wspomnę tutaj tylko o już istniejących już trasach VeloDunajec czy VeloCzorsztyn czy planowanej VeloBeskid. Przede wszystkim byłaby to świetna baza wypadowa w góry z każdego miejsca. Trzeba wziąć pod uwagę również atrakcje sportowe i miejsca rekreacyjne. Mam tutaj na myśli już istniejąca wieżę widokową na Polczakówce. Warto również pomyśleć o zagospodarowaniu w przyszłości w sposób rozsądny i przemyślany terenów przy rzece Rabie – dodaje z kolei Rafał Kubowicz.

Koncepcja ścieżek rowerowych usytuowanych przy trakcji kolejowej zwiększa zasięg przystanków kolejowych. Ważne w tym zakresie są regulacje prawne, które dopuszczają budowę drogi dla rowerów w niewielkiej odległości od linii kolejowej.

Jednak, aby plany te mogły zostać zrealizowane potrzebne jest zaangażowanie nie tylko ekspertów specjalizujących się w tym zakresie, ale także samorządów, które pomogą nie tylko w opracowywaniu koncepcji, ale też wspólnemu planowaniu takiego przedsięwzięcia.

Zobacz również