Podłęże-Piekiełko: Kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

Podłęże-Piekiełko: Kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

PKP PLK S.A. szuka wykonawców, którzy w dwa lata zmodernizują 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Właśnie ogłoszono przetarg na kolejny etap prac przy największym projekcie kolejowym na południu Polski. Zadanie szacowane jest na ponad 750 mln zł.

Jak informuje spółka kolejowa pozostałe postępowania przetargowe w ramach trasy „Podłęże-Piekiełko” planuje uruchomić do końca przyszłego roku. Wielomiliardowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację w Małopolsce, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz poprawi możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Pomiędzy tymi miejscowościami wybudujemy zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Istotnym fragmentem działań, w trudnym terenie podgórskim, będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych. W sumie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zlikwidujemy i zastąpimy rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.

– Na odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna powrócą prace budowlane po tym, jak rozwiązaliśmy umowę z poprzednim wykonawcą, który nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu realizacji. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony. Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję. Kolejne wielomiliardowe przetargi dla tego projektu są przygotowywane. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca przyszłego roku – informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią trasy o umownej nazwie: „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju.

Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. W Męcinie trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem z Limanowej do Nowego Sącza. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Źródło: www.plk-sa.pl

Zobacz również