Na placu budowy tunelu w Męcinie trwają prace związane z przygotowaniem tzw. kołyski, czyli specjalnej konstrukcji na której będzie posadowiona maszyna TBM. To ona ma drążyć blisko 4 km tunel.
Mniejsza z maszyn TBM dotarła do Męciny na początku stycznia. Będzie ona wierciła tzw. tunel ewakuacyjny. Podczas ogłoszenia przetargu na odcinek linii kolejowej z Tymbarku do Limanowej dziennikarze pytali Marcina Mochockiego z zarządu PKP PLK S.A. o transport dużej maszyny TBM na plac budowy w Męcinie.
W oczekiwaniu na przyjazd maszyny TBM do Męciny, wykonawcy są w trakcie przygotowań do tego, aby chińskiego giganta móc rozładować już na miejscu, stąd też na teren budowy w częściach dowożone są elementy dźwigu. Wszystko wskazuje na to, że do tego rozładunku użyty będzie dźwig Herkules o masie 500 ton. Dźwig porusza się na dwóch gąsienicach. Wymiary podstawy dźwigu 11 x 9 metrów. Wymiary pojedynczej gąsienicy 11 x 1.2 metra. Taki właśnie sprzęt był użyty w tarkcie budowy Stadionu Narodowego w Warszawie. O transporcie takich elementów poinformował nas wczoraj czytelnik przesyłając nagranie.
Czas drążenia tunelu o długości 3,75 kilometra zaplanowano na około 10 miesięcy. Jego wykonanie będzie kosztowało ponad 750 mln zł. Zadanie realizują konsorcja firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.