Męcina. Symboliczny ruch obrotowy tarczy maszyny TBM rozpoczął drążenie tunelu kolejowego

Męcina. Symboliczny ruch obrotowy tarczy maszyny TBM rozpoczął drążenie tunelu kolejowego

Symboliczny ruch obrotowy tarczy mniejszej maszyny TBM rozpoczął drążenie tunelu ewakuacyjnego z Męciny do Pisarzowej. Kinga, bo takie nosi imię urządzenie rozpoczęło pracę w poniedziałek kilka minut po godz. 10. na jednym z najdłuższych tuneli kolejowych, który aktualnie budowany jest w Polsce.

Będą miały niemal 4 kilometry długości i znacznie skrócą podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Rozpoczyna się drążenie nowych tuneli pod Pisarzową, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce. Obiekty zostaną wybudowane przy użyciu ogromnych tarcz TBM, nazwanych na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany, to ważny element największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. Ta część projektu „Podłęże-Piekiełko” dofinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Na granicy Pisarzowej i Męciny w ostatnich miesiącach przygotowany został zakład górniczy. To tu rozpocznie się drążenie dwóch tuneli o długości niemal 4 km, które kończyć się będą w Mordarce k. Limanowej. W jednym z nich kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne. Obiekty zostaną wydrążone przy pomocy tarcz TBM, które będą równocześnie usuwać urobek i układać ściany tuneli. Pierwsza do działania przystąpi mniejsza maszyna – Kinga. Do Polski przypłynęła w grudniu i jest już gotowa do pracy. Ma 170 metrów długości i waży przeszło 600 ton. Cztery razy większa jest Jadwiga, która zajmie się budową tunelu przeznaczonego dla pociągów.  Wszystkie jej elementy są już na placu budowy i inżynierowie składają je w całość. Zakładamy, że Jadwiga rozpocznie pracę w połowie roku.


– Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. W sumie pod ziemią pociągi będą kursować w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km.


– „Podłęże-Piekiełko” to jedna z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z wykonawcami stoimy przed potężnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi mu sprostać. Będziemy robić wszystko, by to zadanie było sprawnie realizowane, co pozwoli uruchomić nowe połączenie południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark —Limanowa i Podłęże — Gdów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W wydarzeniu, które przyciągnęło bardzo duże zainteresowanie ogólnopolskich mediów udział wzięli wicepremier i minister MON Władysław Kosiniak Kamysz, minister infrastruktury transportu Dariusz Klimczak, wiceminister ds. wykluczeń komunikacyjnych Stanisław Bukowiec, poseł Urszula Nowogórska, a także przedstawiciele lokalnych samorządów. Obecni byli również przedstawicieli władz PKP PLK, a także wykonawców inwestycji.

Zobacz również