W Szkole Podstawowej im. Władysława Orkana w Niedźwiedziu zrealizowano projekt matematyczny „EKOmat5-6 w GPN” z dofinansowaniem Fundacji mBanku. Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniem.
Sprawozdanie z realizacji projektu matematycznego ,,EKOmat5-6 w GPN” w ramach II edycji programu grantowego mSilnia
Mamy zaszczyt poinformować o zrealizowaniu innowacyjnego projektu matematycznego „EKOmat5-6 w GPN” w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu (gmina Niedźwiedź, powiat limanowski). Projekt wspierany był prestiżowym dofinansowaniem w wysokości 10 000 zł Fundacji mBank, w ramach II edycji programu grantowego mSilnia i okazał się odpowiedzią na potrzebę łączenia nowoczesnej edukacji z troską o zdrowie i środowisko. Grant był rezultatem wytężonej pracy i nowatorskich pomysłów nauczycieli matematyki, będących autorami tego projektu: Doroty Liberdy-Smreczak oraz Agaty Worwy. Nasz projekt zwyciężył w gronie 138 inicjatyw spośród 357 zgłoszeń i otrzymał wyróżnienie oraz potwierdzenie wartości edukacyjnej.
Główne cele projektu skierowanego do uczniów klas 5a i 6a skupiały się na interdyscyplinarnym połączeniu: Matematyka + Ekologia + Ruch + Technologia oraz rozwijaniu kompetencji matematycznych w kontekście ekologicznym i kształtowaniu postaw proekologicznych, a także na zwiększeniu aktywności fizycznej przez łączenie matematyki z ruchem. Uczniowie doskonalili kompetencje cyfrowe poprzez gry i nowoczesne aplikacje. Uczyli się przez działanie, obserwację i praktykę, doświadczając matematyki w terenie, wykorzystując walory Gorczańskiego Parku Narodowego. Zrealizowaliśmy szereg angażujących działań, które udowodniły, że nauka w naturalnym środowisku sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy.
„Matematyka dla Ziemi” Podczas pieszej wycieczki na ścieżce edukacyjnej „Park dworski hr. Wodzickich – Góra Chabówka” uczniowie łączyli porządkowanie i segregację odpadów z ćwiczeniami rachunkowymi, zajmowali się także tworzeniem sudoku ekologicznego oraz statystyką.
Warsztaty „Aktywność na 100%”: Używając aplikacji i smartwatchy, uczestnicy liczyli i porównywali kroki, kalorie oraz jednostki – doskonaląc tym samym kompetencje cyfrowe umiejętność pracy z danymi.
W myśl powiedzenia – ,,Piękne góry mamy i do matematycznej wędrówki zachęcamy” –zorganizowano piknik na polanie Trusiówka w Lubomierzu: „Eko-Matematyczna Misja”. Uczniowie wykorzystywali kody QR ukryte w terenie, co zaktywizowało ich do rozwiązywania interdyscyplinarnych zadań łączących logiczne myślenie z wiedzą ekologiczną.
Zajęcia „EkoTropiciel” w Koninkach: praca z mapą i questy doskonaliły umiejętności posługiwania się skalą, planowania trasy i interpretacji danych geograficznych.
Podczas projektu Uczestnicy nagrali autorskie piosenki: „EKOmat” i „Matma w realu”, co rozwinęło ich kreatywność w łączeniu treści projektowych z ekspresją artystyczną.
Warsztaty „MatFit – zdrowy kęs i matematyczny sens” połączyły edukację matematyczną z profilaktyką zdrowotną. Uczniowie, przygotowując zdrowe przekąski, poznawali lepiej piramidę żywieniową. Kluczowym elementem zajęć było obliczanie BMI, co pozwoliło na zastosowanie wzorów matematycznych w codziennym życiu.
Międzypokoleniowe warsztaty ,, Z grą logiczną i nie tylko..”. We współpracy z Gminną Biblioteką i Ośrodkiem Kultury oraz Kołem Gospodyń Wiejskich w Niedźwiedziu, uczniowie klasy 6a wraz z Seniorami pracowali nad łamigłówkami i grami logicznymi, należały do nich m.in. PUSY, HapyCube, gry logiczne IQ oraz tangramy. Wspólna praca, wzajemne tłumaczenie i analizowanie zasad oraz radość z sukcesu udowodniły, że matematyka jest uniwersalnym językiem łączącym pokolenia.
Mikołajkowa niespodzianka „Z grą logiczną i nie tylko…” była okazją do świątecznej integracji międzypokoleniowej w Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych św. Brata Alberta w Niedźwiedziu. Dorośli członkowie i podopieczni Stowarzyszenia oraz uczniowie Szkoły Podstawowej im. Władysława Orkana w Niedźwiedziu w roli wolontariuszy w ramach projektu ,,EKOmat5-6 w GPN” spotkali się na warsztatach. Głównym celem, wpisującym się w ideę Dnia Wolontariatu, było promowanie aktywności umysłowej, rozwijanie sprawności manualnej oraz integracja międzypokoleniowa poprzez wspólną zabawę z wykorzystaniem gier i układanek logicznych. Uczniowie przyjęli zaszczytną rolę wolontariuszy-mentorów i edukatorów, a samo spotkanie niosło ze sobą ciepły, przedświąteczny akcent. Warsztaty odbyły się z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, służących przede wszystkim rozwojowi kompetencji matematycznych, motoryki, społecznym aspektom życia, co stanowi kluczowy element działań interdyscyplinarnych w naszej szkole. Uczniowie cierpliwie tłumaczyli zasady działania różnych układanek logicznych, byli mentorami w zakresie wizualizacji przestrzennej, akcentując połączenie nauki matematyki z empatią i służeniem drugiemu człowiekowi. Gry z serii IQ Smart koncentrowały się na percepcji przestrzennej, planowaniu strategicznym i sprawności manualnej. Działania te angażowały myślenie analityczne i przestrzenne, jednocześnie rozwijając cierpliwość, spostrzegawczość i umiejętność pracy w zespole. Wykorzystane podczas zajęć gry logiczne zostały zakupione w ramach realizacji przez szkołę projektu matematycznego ,,EKOmat5-6 w GPN”. W czasie warsztatów nie zabrakło również mikołajkowych słodkości, które połączyły sprawność rachunkową z zabawą i elementem świątecznej niespodzianki, znacząco ożywiając atmosferę. Warsztaty „Z grą logiczną i nie tylko…” zrealizowane również w Stowarzyszeniu św. Brata Alberta, okazały się ogromnym sukcesem potwierdzającym efektywność interdyscyplinarnego podejścia do matematyki. Wyzwania logiczne stworzyły idealną przestrzeń do zacieśniania relacji i pogłębiania wzajemnego szacunku, czyniąc uczniów aktywnymi wolontariuszami i pokazując, że logika może być narzędziem integracji i pomocy. Uczestnicy aktywnie ćwiczyli kluczowe kompetencje: koncentrację, pamięć, logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną i sprawność manualną. Na zakończenie spotkania uczestnikom wręczono drobne upominki promujące projekt, a także złożono sobie wzajemnie życzenia. Warsztaty te potwierdziły, że matematyka i logika, realizowane interdyscyplinarnie, mogą być źródłem wspaniałej, międzypokoleniowej zabawy i nauki.
Matematyczne Mikołajki w klasach 4-7. Uczniowie zagłębili się w świat gier logicznych, które okazały się doskonałymi narzędziami do zwiększania kompetencji matematycznych. Nietypowe zajęcia pomogły uczniom w rozwijaniu logicznego myślenia w sposób angażujący. Manipulowanie elementami gier aktywnie stymulowało wyobraźnię przestrzenną, kluczową w geometrii. Uczniowie mieli szansę wykazać się kreatywnością, znajdując innowacyjne strategie rozwiązywania problemów. W trakcie rozgrywek uczestnicy ćwiczyli również cierpliwość i umiejętność pracy zespołowej.
Realizowany projekt udowodnił, że nauka matematyki jest fascynującą przygodą, a nie tylko obowiązkiem. Gry logiczne zapewniły nowoczesną i inspirującą formę nauki matematyki, co sprawiło, że Mikołajki upłynęły uczniom na logicznym myśleniu i w atmosferze świetnej zabawy motywującej do nauki matematyki.
Ponadto uczniowie zaprojektowali autorską grę planszową i folder „EKOmat w GPN”. Długofalowym efektem projektu jest otwarcie Szkolnego Klubu Gier Planszowych, który staje się przestrzenią do rozwijania myślenia logicznego i strategicznego.
Pragniemy podziękować za zaangażowanie Partnerom i Instytucjom wspierającym projekt. Serdeczne podziękowania kierujemy do Fundacji mBanku za okazane zaufanie i środki, które pozwoliły nam na realizację tego innowacyjnego projektu.
Projekt „EKOmat5-6 w GPN” udowodnił, że liczby, wzory i przyroda tworzą nierozerwalną całość, a nauka może być prawdziwą radością i pasją!
Program grantowy mSilnia Fundacji mBank był szansą na zrealizowanie nowatorskiego projektu matematycznego, pozwolił nam zdobyć środki i udowodnił, że matematyka może być pasją, która zmienia szkołę i łączy lokalną społeczność!
Dzięki temu projektowi, matematyka w Niedźwiedziu nabrała barw jesiennego krajobrazu Gorców i stała się niezapomnianą przygodą.















tekst: Agata Worwa – koordynator projektu; oprac. MAG
fot. SP w Niedźwiedziu

