16 grudnia przypada 130. rocznica otwarcia Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, zbudowanej przez austriackie c.k. Koleje Państwowe w ciągu dwóch lat 1882-1884. Trasa biegnąca po północnych stokach Karpat uznawana jest za znaczące dzieło techniki kolejarskiej.
„Człowiek lata w kosmos, klonuje zwierzęta i przesuwa wiek życia, ale niepodobna sobie wyobrazić dziś przedsięwzięcia o takim rozmachu – zbudowanie 555 km torów kolejowych w najtrudniejszym, górskim terenie, wraz ze wszystkimi urządzeniami technicznymi, drogami dojazdowymi, stacjami wraz z budynkami mieszkalnymi dla kolejarzy w dwa lata bez spóźnienia” – podkreśla inicjatywa Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej, która skupia działaczy społecznych i miłośników kolei.
Linia uruchomiona 16 grudnia 1884 roku biegła po północnych stokach Karpat z Czadcy na Słowacji przez Zwardoń, Żywiec, Suchą, Chabówkę, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor, Stanisławów do Husiatynia nad ówczesną granicą rosyjską. Przy jej wytyczaniu wykorzystano już istniejące trasy kolejowe i zbudowano nowe.
Zdaniem miłośników kolei wybudowanie linii było wielkim dziełem techniki kolejarskiej – w ciągu dwóch lat, nie dysponując dzisiejszymi zdobyczami techniki wybudowano ponad 555 km trasy kolejowej z licznymi stacjami, mostami i wiaduktami.