W Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu zrealizowano projekt „EKOmat5-6 w GPN”

W Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu zrealizowano projekt „EKOmat5-6 w GPN”

W Szkole Podstawowej im. Władysława Orkana w Niedźwiedziu zrealizowano projekt matematyczny „EKOmat5-6 w GPN” z dofinansowaniem Fundacji mBanku. Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniem.

Sprawozdanie z realizacji projektu matematycznego ,,EKOmat5-6 w GPN” w ramach II  edycji programu grantowego mSilnia

Mamy zaszczyt poinformować o zrealizowaniu innowacyjnego projektu matematycznego „EKOmat5-6 w GPN” w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu (gmina Niedźwiedź,   powiat limanowski). Projekt wspierany był prestiżowym dofinansowaniem w wysokości 10 000 zł  Fundacji mBank, w ramach II edycji programu grantowego mSilnia i okazał się odpowiedzią na potrzebę łączenia nowoczesnej edukacji z troską o zdrowie i środowisko. Grant był rezultatem wytężonej pracy i nowatorskich pomysłów nauczycieli matematyki, będących autorami tego projektu: Doroty Liberdy-Smreczak oraz Agaty  Worwy. Nasz projekt zwyciężył w gronie 138 inicjatyw spośród 357 zgłoszeń i  otrzymał wyróżnienie oraz potwierdzenie wartości edukacyjnej.

Główne cele projektu skierowanego do uczniów klas 5a i 6a skupiały się na interdyscyplinarnym połączeniu: Matematyka + Ekologia + Ruch + Technologia oraz  rozwijaniu kompetencji matematycznych w kontekście ekologicznym i kształtowaniu postaw proekologicznych, a także na zwiększeniu aktywności fizycznej przez łączenie matematyki z  ruchem. Uczniowie doskonalili kompetencje cyfrowe poprzez gry i nowoczesne aplikacje. Uczyli się przez działanie, obserwację i praktykę, doświadczając matematyki w  terenie, wykorzystując walory Gorczańskiego Parku Narodowego. Zrealizowaliśmy szereg angażujących działań, które udowodniły, że nauka w naturalnym środowisku sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy.

„Matematyka dla Ziemi” Podczas pieszej wycieczki na ścieżce edukacyjnej „Park dworski hr. Wodzickich – Góra Chabówka” uczniowie łączyli porządkowanie i segregację odpadów z  ćwiczeniami rachunkowymi, zajmowali się także tworzeniem sudoku ekologicznego oraz statystyką.

Warsztaty „Aktywność na 100%”: Używając aplikacji i smartwatchy, uczestnicy liczyli i  porównywali kroki, kalorie oraz jednostki – doskonaląc tym samym kompetencje cyfrowe  umiejętność pracy z danymi.

W myśl powiedzenia – ,,Piękne góry mamy i do matematycznej wędrówki zachęcamy” –zorganizowano piknik na polanie Trusiówka w Lubomierzu: „Eko-Matematyczna Misja”. Uczniowie wykorzystywali kody QR ukryte w terenie, co zaktywizowało ich do rozwiązywania interdyscyplinarnych zadań łączących logiczne myślenie z wiedzą ekologiczną.

Zajęcia „EkoTropiciel” w Koninkach: praca z mapą i  questy doskonaliły umiejętności posługiwania się skalą, planowania trasy i interpretacji danych geograficznych.

Podczas projektu Uczestnicy nagrali autorskie piosenki: „EKOmat” i „Matma w realu”, co rozwinęło ich kreatywność w łączeniu treści projektowych z  ekspresją artystyczną.

Warsztaty „MatFit – zdrowy kęs i matematyczny sens” połączyły edukację matematyczną z profilaktyką zdrowotną. Uczniowie, przygotowując zdrowe przekąski, poznawali lepiej piramidę żywieniową. Kluczowym elementem zajęć było obliczanie BMI, co pozwoliło na zastosowanie wzorów matematycznych w codziennym życiu.

Międzypokoleniowe warsztaty ,, Z grą logiczną i nie tylko..”.  We współpracy z Gminną Biblioteką i Ośrodkiem Kultury oraz Kołem Gospodyń Wiejskich w Niedźwiedziu, uczniowie klasy 6a wraz z Seniorami pracowali nad łamigłówkami i grami logicznymi, należały do nich m.in. PUSY, HapyCube, gry logiczne IQ oraz tangramy. Wspólna praca, wzajemne tłumaczenie i  analizowanie zasad oraz radość z sukcesu udowodniły, że matematyka jest uniwersalnym językiem łączącym pokolenia.

Mikołajkowa niespodzianka „Z grą logiczną i nie tylko…” była okazją do świątecznej integracji międzypokoleniowej w Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych św. Brata Alberta w  Niedźwiedziu. Dorośli członkowie i podopieczni Stowarzyszenia oraz uczniowie Szkoły Podstawowej im.  Władysława Orkana w Niedźwiedziu w roli  wolontariuszy w  ramach projektu ,,EKOmat5-6 w GPN” spotkali się na warsztatach. Głównym celem, wpisującym się w ideę Dnia Wolontariatu, było promowanie aktywności umysłowej, rozwijanie sprawności manualnej oraz integracja międzypokoleniowa poprzez wspólną zabawę z wykorzystaniem gier i układanek logicznych. Uczniowie przyjęli zaszczytną rolę wolontariuszy-mentorów i  edukatorów, a samo spotkanie niosło ze sobą ciepły, przedświąteczny akcent. Warsztaty odbyły się z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, służących przede wszystkim rozwojowi kompetencji matematycznych, motoryki, społecznym aspektom życia, co stanowi kluczowy element działań interdyscyplinarnych w naszej szkole. Uczniowie cierpliwie tłumaczyli zasady działania różnych układanek logicznych, byli mentorami w zakresie wizualizacji przestrzennej, akcentując połączenie nauki matematyki z empatią i służeniem drugiemu człowiekowi. Gry z serii IQ Smart koncentrowały się na percepcji przestrzennej, planowaniu strategicznym i sprawności manualnej. Działania te angażowały myślenie analityczne i przestrzenne, jednocześnie rozwijając cierpliwość, spostrzegawczość i  umiejętność pracy w zespole. Wykorzystane podczas zajęć gry logiczne zostały zakupione w  ramach realizacji przez szkołę projektu matematycznego ,,EKOmat5-6 w GPN”. W czasie warsztatów nie zabrakło również mikołajkowych słodkości, które połączyły sprawność rachunkową z zabawą i elementem świątecznej niespodzianki, znacząco ożywiając atmosferę. Warsztaty „Z grą logiczną i nie tylko…” zrealizowane również w Stowarzyszeniu św. Brata Alberta, okazały się ogromnym sukcesem potwierdzającym efektywność interdyscyplinarnego podejścia do matematyki. Wyzwania logiczne stworzyły idealną przestrzeń do zacieśniania relacji i pogłębiania wzajemnego szacunku, czyniąc uczniów aktywnymi wolontariuszami i  pokazując, że logika może być narzędziem integracji i pomocy. Uczestnicy aktywnie ćwiczyli kluczowe kompetencje: koncentrację, pamięć, logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną i  sprawność manualną. Na zakończenie spotkania uczestnikom wręczono drobne upominki promujące projekt, a także złożono sobie wzajemnie życzenia. Warsztaty te potwierdziły, że matematyka i logika, realizowane interdyscyplinarnie, mogą być źródłem wspaniałej, międzypokoleniowej zabawy i nauki.

Matematyczne Mikołajki w klasach 4-7. Uczniowie zagłębili się w świat gier logicznych, które okazały się doskonałymi narzędziami do zwiększania kompetencji matematycznych. Nietypowe zajęcia pomogły uczniom w rozwijaniu logicznego myślenia w sposób angażujący. Manipulowanie elementami gier aktywnie stymulowało wyobraźnię przestrzenną, kluczową w geometrii. Uczniowie mieli szansę wykazać się kreatywnością, znajdując innowacyjne strategie rozwiązywania problemów. W trakcie rozgrywek uczestnicy ćwiczyli również cierpliwość i  umiejętność pracy zespołowej.

Realizowany projekt udowodnił, że nauka matematyki jest fascynującą przygodą, a nie tylko obowiązkiem. Gry logiczne zapewniły nowoczesną i  inspirującą formę nauki matematyki, co sprawiło, że Mikołajki upłynęły uczniom na logicznym myśleniu i w atmosferze świetnej zabawy motywującej do nauki matematyki.

Ponadto uczniowie zaprojektowali autorską grę planszową i folder „EKOmat w GPN”. Długofalowym efektem projektu jest otwarcie Szkolnego Klubu Gier Planszowych, który staje się przestrzenią do rozwijania myślenia logicznego i  strategicznego.

Pragniemy podziękować za zaangażowanie Partnerom i Instytucjom wspierającym projekt. Serdeczne podziękowania kierujemy do Fundacji mBanku za okazane zaufanie i środki, które pozwoliły nam na realizację tego innowacyjnego projektu.

Projekt „EKOmat5-6 w GPN” udowodnił, że liczby, wzory i przyroda tworzą nierozerwalną całość, a nauka może być prawdziwą radością i pasją!

Program grantowy mSilnia Fundacji mBank był szansą na zrealizowanie nowatorskiego projektu matematycznego, pozwolił nam zdobyć środki i udowodnił, że matematyka może być pasją, która zmienia szkołę i łączy lokalną społeczność!

Dzięki temu projektowi, matematyka w Niedźwiedziu nabrała barw jesiennego krajobrazu Gorców i stała się niezapomnianą przygodą.

tekst: Agata Worwa – koordynator projektu; oprac. MAG

fot. SP w Niedźwiedziu

Zobacz również