Dobra. Kolejowe spotkanie informacyjne z mieszkańcami gminy

Dobra. Kolejowe spotkanie informacyjne z mieszkańcami gminy

Wczoraj w budynku Urzędu Gminy w Dobrej odbyło się spotkanie mieszkańców gminy z projektantami linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna – Tymbark.

Ponad 100 osób żywo było zainteresowanych, tym, co dyrektor projektu Łukasz Bochniarz, a także jego bliscy współpracownicy mają do powiedzenia odnośnie budowy długo oczekiwanej linii kolejowej.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia ogólnych informacji związanych z projektem, tak jak większość podobnych zebrań, których już w tym roku odbyło się w naszym regionie co najmniej 10. Miało ono charakter informacyjny. Na terenie gminy Dobra, w związku z planowaną inwestycją zostanie wyburzonych kilka budynków. Mieszkańcy mogą być zadowoleni z faktu, że w PKP PLK S.A. planuje w Stróży zbudować przystanek kolejowy.

 Po ponad godzinnym wystąpieniu zgromadzeni na sali mieszkańcy mogli zadawać pytania. Te dotyczyły przede wszystkim procesu wywłaszczenia i wykupów gruntów. Być może rozpocznie się on pod koniec 2020 roku.

Obecnie projekt jest na etapie postępowań przetargowych dla zadania Etapu I. Postępowania przetargowe dla kolejnych Etapów planowane są do ogłaszania od roku 2020.

Nazwa zadania:

1) Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze

a) Opracowanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia,
b) Wykupy gruntów.

Szacunkowy koszt całkowity zadania – 311,7 mln PLN.
Zadanie finansowane ze środków krajowych.
Zadanie na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego – poz. 4.035.

2) Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II

a) Realizacja robót na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz,
b) Nadzór inwestorski nad realizacją robót,
c) Certyfikacja robót budowlanych dla linii kolejowej nr 104.

Szacunkowy koszt całkowity zadania – 3 064,0 mln PLN.
Zadanie zakładane do finansowania ze środków POIiŚ.
Zadanie na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego – poz. 1.148.

3) Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap III

a) Budowa nowych linii kolejowych:
    – nr 622 podg. Węgrzce Wielkie – Tymbark,
    – nr 623 podg. Fornale – Szczyrzyc,
    – nr 627 podg. Balachówka – Podłęże R301,
    – nr 628 podg. Porąbka – podg. Stróża,
b) Nadzór inwestorski nad realizacją robót,
c) Certyfikacja robót budowlanych dla nowobudowanych linii kolejowych.

Szacunkowy koszt całkowity zadania – 3 801,5 mln PLN.
Zadanie zakładane do finansowania ze środków POIiŚ.
Zadanie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego – poz. 1.132.

Koszty działań przygotowawczych (ETAP I) są obecnie finansowane z obligacji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Działania w zakresie modernizacji linii kolejowej nr 104 (ETAP II), również zostały umieszczone na liście podstawowej, jednakże obecnie w ramach KPK na ich realizację zabezpieczono kwotę 685,5 mln zł. Pozostała część kosztów prac w ramach linii nr 104 będzie finansowana z oszczędności powstałych w trakcie realizacji projektów POIiŚ.

Docelowo przewiduje się, że prace przygotowawcze (ETAP I) będą finansowane ze środków Funduszu Spójności – po zabezpieczeniu źródeł finansowania na zadania w zakresie linii nr 104 (ETAP II) i budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna (ETAP III). W toku realizacji prac przygotowawczych finansowanych ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., przeanalizowany zostanie stan faktyczny w zakresie dostępności środków, tj. ewentualnych oszczędności na projektach POIiŚ dla finansowania działań na linii nr 104 (ETAP II) oraz pozyskania źródła finansowania (np. kredyt, POIiŚ, środki budżetowe, itd.) dla działań w zakresie budowy nowej linii (ETAP III).

Zaangażowanie środków publicznych uzależnione będzie od zabezpieczenia środków finansowych w wysokości pozwalającej na stworzenie pełnego montażu finansowego projektu.

Zobacz również