Listy otwarte do burmistrza Władysława Biedy skierowały wszystkie miejskie szkoły. Pracownicy pedagogiczni Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki podkreślili, że docierają do uczniów różnymi sposobami i indywidualizują podejście do każdego z nich. Dlatego od włodarza miasta oczekują zrozumienia, wsparcia i docenienia pracy.
Burmistrz Miasta Limanowa
List otwarty
Szanowny Panie Burmistrzu!
Kierujemy ten list do Pana w imieniu nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 w Limanowej.
Żyjemy w trudnym czasie rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa. Zatroskani o zdrowie swoje, swoich najbliższych, ograniczeni rygorami, z którymi musimy się zmierzyć na co dzień, podjęliśmy pracę zdalną z uczniem.
Z mediów społecznościowych dowiedzieliśmy się, że Burmistrz, czyli organ prowadzący dla szkół, nie jest zadowolony z pracy nauczycieli. Oceniono, że nasza praca nie tak miała wyglądać.(!?)
Takie krzywdzące opinie nie motywują, ale i rozmijają się z rzeczywistością. Jesteśmy zmuszeni do publicznego przedstawienia prawdziwej informacji o naszej zdalnej pracy.
Będąc specjalistami różnych przedmiotów, znamy doskonale treści programów szkolnych. Niestety, nie wszyscy jesteśmy świetnymi informatykami, nikt nie przewidział epidemii i nie przygotował się na trudne czasy. Wiele grup społecznych tak samo boryka się z trudnościami wynikającymi z pracy zdalnej, ale nie są publicznie szykanowani. Dlaczego my?
Panie Burmistrzu,
Nie zagłębiamy się tutaj w cele, metody, podstawy programowe, o których nie miejsce i czas, aby pisać. Przedstawiamy jedynie sposoby, jakimi zmuszeni jesteśmy docierać do uczniów. Na podstawie rozmów z nauczycielami prezentujemy kilka przykładów, jak pracujemy, aby opinia publiczna miała wiedzę, że nauczyciele to ludzie sumienni, pracowici i odpowiedzialni.
Wszyscy pracujemy z wykorzystaniem komputera, przygotowujemy scenariusze lekcji jak początkujący nauczyciele, odsyłamy raporty dyrekcji i dopiero potem przystępujemy do pracy zdalnej z uczniem. Uczniom wysyłamy krótsze lub dłuższe instrukcje jak wykonać zadania przez dostępne komunikatory, tj. przez moduł Zadania domowe czy Wiadomości w Librusie, w wiadomości sms, przez krótkie filmiki własnej produkcji, wykorzystujemy filmiki do lekcji na You Tube, nagrania z zasobów własnych. Korzystamy z e-podręczników, materiałów ze stron OKE, CKE, tworzymy grupy w Messengerze i w ten sposób kontaktujemy się z uczniami. Korzystamy z takich narzędzi jak tworzenie quizów on-line: Quizziz, Kahoot, Challenge, Wordwall (wszystkie z informacją zwrotną od ucznia do nauczyciela), indywidualne konwersacje on-line, tworzenie zadań on-line, np. w Learningapps, Quizlet, nagrywanie na dyktafonie i wysyłanie do uczniów, tworzenie zadań w dokumentach tekstowych, wysyłanie przez e-dziennik. Uczniowie odsyłają zadania jako skan lub zdjęcie, nauczyciele poprawiają błędy i odsyłają informację zwrotną każdemu z osobna (są to bardzo czasochłonne zajęcia). Niektórzy nauczyciele przygotowują lekcje przez Genially, Wakelet, Padlet.
Realia są trudne. Zdarza się, że nauczyciele muszą różnymi sposobami dotrzeć do ucznia, który nie loguje się systematycznie lub nie loguje się w wyznaczonych godzinach (ze względu np. na słaby sygnał Internetu lub brak dostępu do komputera, bo rodzic pracuje zdalnie).
Jesteśmy zmęczeni pracą, która jest dla nas niekomfortowa, ale trwamy, poświęcając swój czas nie tylko w ramach podziału godzin, ale często do wieczora odbieramy wiadomości, smsy, e-maile. Tak naprawdę, to pracujemy siedem dni w tygodniu, gdyż taka jest potrzeba w obecnych czasach.
Nasza praca jest zdalna, ale wymagająca zindywidualizowanego podejścia do ucznia, możliwości technicznych, ilości komputerów w domu, warunków domowych, wieku ucznia, możliwości pracujących bądź niepracujących rodziców, dopasowania się do godzin nauki rodzeństwa uczącego się w różnych typach szkół.
Czasem otrzymujemy podziękowania od rodziców za dobre przygotowanie materiałów do zdalnego nauczania, zróżnicowanie i dopasowanie do możliwości ucznia. To dla nas najlepsza opinia.
Życząc zdrowia p. Burmistrzowi, oczekujemy zrozumienia, wspierania naszych działań i doceniania naszej pracy.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Limanowej
fot. SP nr 2 w Limanowej