Głos w sprawie promocji miasta. – Prowadzenie strony internetowej to nie jest działanie promocyjne – mówił Michał Liszka

Głos w sprawie promocji miasta. – Prowadzenie strony internetowej to nie jest działanie promocyjne – mówił Michał Liszka

Podczas XXV sesji radni po raz kolejny stwierdzili, że Mszana Dolna to miejscowość turystyczna z niewykorzystanym potencjałem. Jednak nikt, poza Michałem Liszką, nie powiązał tego tematu z funkcjonowaniem Działu Promocji Urzędu Miasta. Radny poddał analizie funkcjonowanie tej komórki w ramach debaty nad raportem za 2019 rok. Podkreślił, że celem promocji ma być rozwój turystyki, tym bardziej, że w strategii rozwoju napisano, że w 2030 r. Mszana Dolna ma być znanym i popularnym ośrodkiem wypoczynku.

Działania promocyjne zostały opisane w Raporcie o stanie miasta w punkcie 7.2 (str. 177). W porównaniu do raportu z roku poprzedniego zmienił się cel promocji z „reklamowania miejscowości” na  „dbanie o wizerunek miasta”. W roku 2018 na promocję wydano 107 140,26 zł. W raporcie za rok 2019 nie podano tej informacji, a żaden radny nie poprosił o dane finansowe.

Jako działania promocyjne wskazano prowadzenie strony internetowej miasta, zbieranie materiałów do czasopisma „Pod Lubogoszczą” oraz uzupełnienie gadżetów miejskich – zakup długopisów, smyczy, kubków, krówek z logo miasta itp., wydruk spersonalizowanych kart świątecznych, zaproszeń, dyplomów, plakatów oraz dekorację miasta na święta.

Chciałem zwrócić uwagę na element raportu o promocji miasta Mszana Dolna. W punkcie pierwszym mamy prowadzenie strony internetowej Mszany Dolnej, gdzie moim zdaniem, jest to w tym momencie zadanie zwykłe, informacyjne, ponieważ nic więcej na tej stronie nie ma. Zbieranie i redagowanie materiałów prasowych to też nie jest promocja miasta. Uzupełnianie gadżetów miejskich, zakup długopisów, smyczy, kubków – nie wiem, jak to ma promować miasto. To mogą być ewentualnie prezenty – komentował Michał Liszka.

Wśród działań w zakresie promocji w raporcie magistrat wymienia także: zrealizowanie odcinka programu telewizyjnego „Wypad w plener”, promocję monografii poświęconej Sebastianowi Flizakowi, Międzynarodowy Festiwal Orkiestr Dętych, Zagórzańskie Spotkania Chórów „Laudate Dominum”, Zimową Spartakiadę KSM, Bieg Katyński, Zagórzańskie Czytanie, Dni Mszany Dolnej, Konkurs Literacki i Poetycki im. Ks. Jamroza, obchody Święta Niepodległości, Światowe Obchody Dnia Inwalidy, jubileusz 100. urodzin s. Ludwiki, spotkanie na górze Lubogoszcz w ramach akcji Odkryj Beskid Wyspowy, współpracę z gminą Biri na Węgrzech oraz współpracę z Miejskim Ośrodkiem Kultury.

W większości są to jednak działania i imprezy z wieloletnią tradycją, a nie nowe inicjatywy przyciągające turystów. W kampanii wyborczej w 2018 r. KWW O Lepsze Jutro jako jeden z postulatów wysuwał zmiany w sposobie promowania miasta – m.in. „rozszerzenie mecenatu miasta w oparciu o zdobyte środki zewnętrzne na organizację cyklicznych imprez kulturalno- rozrywkowych promujących nasz region” oraz „opracowanie nowych rozwiązań dotyczących promocji miasta”. Prawie dwa lata urzędowania niewiele wniosły w tym zakresie, chociaż w powszechnym przekonaniu Mszana Dolna ciągle pozostaje miejscowością o charakterze turystycznym, którą trzeba promować.

Współfinansowanie organizacji promocji książki – tu mamy jakąś promocję, jeżeli ta książka będzie rzeczywiście dobrze prezentowana i publikowana. Współorganizowanie poprzez m.in. dofinansowanie różnych imprez kulturowych i sportowych – to też nie są imprezy organizowane przez miasto. Odkryj Beskid Wyspowy to nie jest impreza organizowana przez miasto. Organizacja współpracy z partnerską gminą Biri na Węgrzech – tu też nad tym bym się zastanowił. Na Węgrzech jest organizowany, chociaż nie było mi dane uczestniczyć w tym, jakiś festiwal kulturowy. W Mszanie chyba nie było czegoś takiego dla mieszkańców. Jeżeli chodzi o ten punkt, to ja mam nadzieję, że w raporcie w 2020 r. ten punkt będzie wyglądał inaczej i ta promocja będzie w końcu realnym przedsięwzięciem. Mszana Dolna ma potencjał olbrzymi, ale to jest dalej niewykorzystane. Ja to powtarzam od samego początku – kontynuował Michał Liszka.

Mimo że prowadzenie strony internetowej i profilu na facebooku to obecnie podstawa i robią to wszystkie instytucje, burmistrz Anna Pękała odrzuciła argumentację radnego. Podkreśliła po raz kolejny, że strona internetowa Urzędu Miasta prowadzona jest wzorowo, a fanpage będzie ją uzupełniał. Stwierdziła, że krytyka sposobu promocji miasta opiera się tylko na subiektywnej ocenie.

Jeżeli chodzi o działania promocyjne, to jest to, co uważałam, że powinnam wpisać, a pan uważa inaczej. Możemy się w tej sprawie spierać. Natomiast nie zgadzam się, że to nie były imprezy organizowane nie przez nas, bo choćby Dni Mszany Dolnej czy też Bieg Katyński itd. to są nasze uroczystości. Kwestia promocji jest tam mocna, ponieważ na takich uroczystościach znajdują się nasze banery, nasze logo, są te uroczystości na naszej stronie internetowej. W tej chwili ruszył facebook. Miasto będzie promowane. Pan uważa, że na stronie internetowej takich informacji. Tam znajdują się wszystkie, według mnie istotne, informacje, związane z promocją miasta – odpowiedziała burmistrz Mszany Dolnej.

Wrócę jednak do tej strony, to jest od początku temat wałkowany. Promocja miasta polega na tym, żeby przedstawić jakieś jego walory i pokazać możliwości dla turystyki. Powtarzam to już po raz kolejny. Zakładka sport czy kultura to są puste miejsca na tych stronach, więc jeżeli turysta zagląda na taką stronę, co może go tu przyciągnąć? – pytał radny Michał Liszka.

Może trzeba by wydać taki folder miejski, który zawierałby informacje o mieście – turystyczne, historyczne, ale także bazę ciekawych miejsc. Można w to wciągnąć prywatne firmy, restauracje, hotele, galerie, żeby to był kompleksowy obraz naszego miasta – zaproponowała Agnieszka Sasal, odnosząc się do wcześniejszych słów Jacka Wardyńskiego.

Folder „Mszana Dolna dla każdego. Stąd najbliżej w każdy zakątek Małopolski”, wydany w poprzedniej kadencji, zawiera informacje o Mszanie Dolnej, powiecie limanowskim, a także propozycje 10 wycieczek w różnych kierunkach dla turystów, którzy zdecydowaliby się na wykupienie miejsc noclegowych w Mszanie Dolnej. Docelowo miał on trafiać do pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych i hoteli. Obecnie folder nie trafia w ręce turystów, lecz jest rozdawany jako nagroda w konkursach organizowanych przez miasto.

Być może powstanie nowy folder, być może istniejąca publikacja znajdzie się na stronie internetowej w wersji elektronicznej, jak sugerował przewodniczący Matoga. Wszystko pozostaje w sferze przypuszczeń. Inni radni nie podjęli tematu turystyki i promocji miasta, chociaż 27 stycznia 2020 r. jednogłośnie przyjęli uchwałę o „Strategii Rozwoju Miasta Mszana Dolna na lata 2020-2030”. Dokument ten „określa stan docelowy, do którego dążyć będą władze samorządowe i wszyscy zaangażowani partnerzy. Wskazuje ona zasadniczy kierunek wspólnie podejmowanych działań”. Jednak, jak pokazała dyskusja 28 lipca, tylko jeden radny domaga się podjęcia konkretnych działań już teraz.

W 2030 roku miasto Mszana Dolna stanowi znany i popularny ośrodek wypoczynku i rekreacji, kojarzony z Beskidem Wyspowym oraz żywą kulturą i tradycją Zagórzan. Dzięki współpracy i zaangażowaniu lokalnego samorządu, przedsiębiorców oraz mieszkańców poszerza się i rozwija oferta spędzania czasu wolnego, zwiększa liczba turystów i gości, kreując korzyści społeczne i ekonomiczne, w tym powodując rosnące dochody w sferze usług, dodatkowe zatrudnienie, a także stabilizację finansów samorządowych. W konsekwencji warunkuje to wyższą jakość życia mieszkańców oraz atrakcyjność osadniczą, turystyczną i inwestycyjną miasta. Komfort życia mieszkańców budują przede wszystkim stale doskonalone: dostępność komunikacyjna, infrastruktura komunalna i społeczna, dostępność i jakość usług publicznych, czyste środowisko oraz przyjazne i funkcjonalne przestrzenie publiczne. Udało się zaktywizować i silniej włączyć w życie miasta wielu mieszkańców, w tym w ramach nowych organizacji pozarządowych i inicjatyw nieformalnych, spełniających się przede wszystkim w sferze kultury i ochrony lokalnego dziedzictwa, sportu i rekreacji oraz działalności obywatelskiej – czytamy w strategii rozwoju.

Zobacz również artykuły o pracy Działu Promocji Urzędu Miasta Mszana Dolna w 2019 r. 

https://www.tv28.pl/9850-mszana-dolna-redakcja-samorzadowego-czasopisma-quotpod-lubogoszczaquot-przeprasza-za-bezprawne-wykorzystanie-naszych-artykulow

https://www.tv28.pl/9954-mszana-dolna-kwartalnik-quotpod-lubogoszczaquot-zalega-w-miejskim-osrodku-kultury

fot. screen z nagrania sesji

Zobacz również


Fatal error: Uncaught ErrorException: md5_file(/home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/litespeed/css/9cbd82d06ab36d19695fb61a30667ec5.css.tmp): failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php:140 Stack trace: #0 [internal function]: litespeed_exception_handler(2, 'md5_file(/home/...', '/home/klient.dh...', 140, Array) #1 /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php(140): md5_file('/home/klient.dh...') #2 /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(837): LiteSpeed\Optimizer->serve('https://tv28.pl...', 'css', true, Array) #3 /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(330): LiteSpeed\Optimize->_build_hash_url(Array) #4 /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/opti in /home/klient.dhosting.pl/tv28/tv28.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php on line 140