Krakowski oddział GDDKiA zgromadził już prawie 35 tysięcy ton soli przed nadchodząca zimą. Poza tym, drogowcy przygotowali prawie 10 tysięcy ton piasku i ponad 200 jednostek sprzętu. Również nieprzejezdny odcinek DK28 w Kasinie Wielkiej będzie odśnieżany.
Utrudnienie związane z osuwiskiem na „krajówce” w Kasinie Wielkiej mogą rodzić pytania dotyczące odśnieżania wspomnianego odcinka drogi. Co prawda, nie będzie on uczęszczany przez ciężarówki, jak to miało miejsce w latach poprzednich, ale dla mieszkańców ważne jest, aby przejezdność i utrzymanie drogi w okresie zimowym była zachowana.
– Kończymy już budowę dwóch nowych magazynów (w Gruszowcu w powiecie limanowskim i w Mochnaczce Wyżnej w powiecie nowosądeckim), z których planujemy korzystać już tej zimy – mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy GDKiA w Krakowie.
Jak zapewnia, wspomniany odcinek, mimo trudności będzie odśnieżany zarówno od strony Mszany Dolnej, jak i Limanowej w kierunku Gruszowca.
– W Mszanie dolnej mamy jeszcze większy magazyn do składowania soli, niż ten w Gruszowcu, więc na pewno problemów z odśnieżaniem tego odcinka drogowego nie będzie – podkreśla K. Michna.
W ostatnich 5 latach GDDKiA w Krakowie zużywała średnio 32,5 tysiąca ton soli każdej zimy. Najwięcej soli w ostatnich latach zużyto podczas zimy 2020/2021. Było to 42,5 tysiąca ton. Ponad połowę mniej (17,7 tysiąca ton) wykorzystano rok wcześniej. Różnice pomiędzy poszczególnymi sezonami odśnieżania są, jak widać, bardzo duże, dlatego GDDKiA w Krakowie musi być przygotowana na różne scenariusze.
Poza solą przygotowano 9,5 tysiącami ton piasku. Sól to podstawowy materiał, który jest wykorzystywany, aby zapobiec powstaniu na drodze oblodzenia. Piasek jest składnikiem dodatkowym, który ma poprawić przyczepność na drodze.