„Pejzaż [post]sentymentalny II” – wernisaż prac studentów krakowskiej ASP w skansenie w Laskowej

„Pejzaż [post]sentymentalny II” – wernisaż prac studentów krakowskiej ASP w skansenie w Laskowej

W skansenie na Jędrzejkówce w Laskowej odbył się wernisaż poplenerowy prac studentów Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie. Już po raz drugi studentki i studenci krakowskiej ASP podczas pleneru artystycznego pod tytułem „Pejzaż [post]sentymentalny II” tworzyli swoje prace rzeźbiarskie w przestrzeni skansenu państwa Jędrzejków w Laskowej. Dziś można powiedzieć, że powstaje tam szczególna galeria rzeźby współczesnej wkomponowana w krajobraz Beskidu Wyspowego.

Do skansenu na Jędrzejkówce przybyli liczni goście z bliższej i dalszej okolicy, aby podziwiać efekty pracy młodych artystów. Przez ostatnie dwa tygodnie studenci Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem dr. Jacka Dudka, który pełnił funkcję moderatora pleneru, tworzyli rzeźby plenerowe, które na stałe pozostaną w przestrzeni wystawienniczej skansenu. Uczestnikami pleneru byli: Maciej Pająk, Marcelina Zawadowska, Andrzej Wajda, Zofia Plichta, Kornelia Bolechała i Miłosz Prajsnar.

Plener rzeźbiarski został zorganizowany przez Fundację Nasze Dziedzictwo z Laskowej wraz z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dzięki dwutygodniowej pracy studentek i studentów w przestrzeni skansenu powstała niezwykła, plenerowa galeria nowoczesnej rzeźby inspirowanej lokalną kulturą, tradycją i przyrodą Beskidu Wyspowego.

Sobotni wernisaż pozwolił młodym artystom zaprezentować efekty intensywnej pracy twórczej zarówno przybyłemu na tę uroczystość prof. Janowi Tutajowi – dziekanowi Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, jak również liczne przybyłej publiczności, wśród której byli między innymi sponsorzy pleneru oraz samorządowcy wraz z wójtem gminy Laskowa, Piotrem Stachem. Sobotnie spotkanie wzbogacił także koncert Agaty Kuliś.

Wernisaż rozpoczął się od powitania gości przez Krzysztofa Jędrzejka i jego żonę, Barbarę. Następnie głos zabrał dr Jacek Dudek moderator pleneru, a zarazem adiunkt w krakowskiej ASP, który opowiedział o pracy artystów. Po nim głos zabrał dziekan Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie prof. Jan Tutaj, który opowiedział o koncepcji tegorocznych prac oraz materiałach użytych do wykonania prac. Rzeźby, które powstały w tym roku w Laskowej, wykonane są głównie w betonie – „tworzywie obecnie trochę zapomnianym, a zarazem powszechnym w użyciu” powiedział Jan Tutaj. Po wypowiedzi pracowników ASP wręczono podziękowania osobom, które pomogły w przebiegu pleneru artystycznego oraz sponsorom wydarzenia. Później ze względu na opady deszczu nastąpiła chwila na degustację lokalnych potraw i produktów. Następnie artyści oraz goście ruszyli w przestrzeń skansenu, aby obejrzeć powstałe rzeźby i posłuchać o inspiracjach dotyczących poszczególnych dzieł. Po prezentacji prac w skansenowskiej stodole rozpoczął się koncert wokalistki Agaty Kuliś, której towarzyszył pianista Adam Jarzmik. Zaprezentowali oni różnoraki repertuar. Po koncercie przy regionalnym jedzeniu i piciu goście rozmawiali do późnego wieczora. Każdy z uczestników wydarzenia otrzymał profesjonalnie wydany katalog prac tegorocznego pleneru artystycznego. O odpowiednią atmosferę spotkania cały czas dbali gospodarze miejsca, Barbara i Krzysztof Jędrzejkowie wraz ze współpracownikami.

Na terenie skansenu w tym roku powstało pięć kompozycji rzeźbiarskich wykonanych z betonu i stali, inspirowanych lokalną kulturą, tradycją oraz przyrodą. Są to prace o tytułach: „Skrzynia ze zbocza Uplezie”, „Okno”, „Halny”, „ONO” i „Dystans”.

Mecenasami pleneru artystycznego, którzy wsparli materialnie i finansowo wydarzenie w tym roku, były firmy: ŁOMZIK – Marcin Łomzik, URYGUS – Mariusz Uryga, BOLMA – Maciej Błaż, BUDMOST – Rafał Jędrzejek, konsorcjum ROKO Sp. z o.o., JABŁOŃSKI TRUCK Sp.j., PAWLIMEX. To dzięki nim uczestnicy otrzymali najlepsze materiały do realizacji swoich projektów artystycznych. Wydarzenie także wsparli finansowo: Województwo Małopolskie oraz Gmina Laskowa.


tekst: Karol Wojtas; oprac. MAG

fot. Karol Wojtas

Zobacz również