Prace mają rozpocząć się po Wielkanocy. W mszańskim magistracie dyskutowano o zmianie organizacji ruchu w związku z inwestycją kolejową

Prace mają rozpocząć się po Wielkanocy. W mszańskim magistracie dyskutowano o zmianie organizacji ruchu w związku z inwestycją kolejową

W Urzędzie Miasta Mszana Dolna odbyło się kolejne spotkanie dotyczące zmian organizacji ruchu podczas realizacji inwestycji kolejowych na terenie miasta. Tym razem miało ono charakter roboczy, bez udziału mieszkańców. I chociaż nie podjęto żadnych konkretnych decyzji, sukcesem było podjęcie dyskusji przez wszystkie zainteresowane strony. Oprócz władz miasta Mszana Dolna i przedstawicieli firmy Strabag do rozmów zasiedli przedstawiciele PKP PLK, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich, komend powiatowej i wojewódzkiej policji.

Termin prac

Firma Strabag poinformowała, że na wykonanie prac nad ul. Orkana będzie potrzebować 6 miesięcy. Roboty miałyby się zacząć w kwietniu, po Świętach Wielkanocnych. Organizacja ruchu musi zostać uzgodniona i zatwierdzona najprawdopodobniej do końca marca. Przedstawiciele firmy Strabag ponownie zapewnili, że są otwarci na sugestie, aby modernizacja linii kolejowej była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.

Przedstawicielka GDDKiA, zapytana o termin odblokowania drogi krajowej nr 28, odpowiedziała, że zarządca chce zacząć prace jak najszybciej, a ich zakończenie przewidywane jest na okolice września. Prace na drodze krajowej i w Mszanie Dolnej będą więc prowadzone równolegle. Strabag nie widzi możliwości przesunięcia terminu do czasu zakończenia naprawy drogi krajowej nr 28. Tylko zamawiający, czyli PKP PLK mógłby podjąć taką decyzję. Przedstawiciele PKP PLK stwierdzili, że byłyby to dodatkowe koszty, więc prace powinny odbywać się zgodnie z harmonogramem.

Propozycje w związku z pracami nad ul. Orkana

Obiekt mostowy, znajdujący się nad ul. Orkana, zostanie rozebrany, a na tym miejscu powstanie nowy. Zachowane zostaną chodniki i nawierzchnia drogi wojewódzkiej. Ze względów bezpieczeństwa przy niektórych pracach wymagane jest całkowite zamkniecie drogi, czego obawiają się lokalni samorządowcy i mieszkańcy, którzy są już zmęczeni codziennymi korkami. Wykonawca inwestycji podkreślał, że zamkniecie musi nastąpić podczas rozbiórki starego wiaduktu oraz montażu ustroju nośnego nowego obiektu. Jak już wcześniej proponowano, objazd byłby poprowadzony ul. Ogrodową. Podczas innych robót (np. budowy podpór) zostałby wprowadzony wariant jednokierunkowy z ruchem pieszym. Strabag nie przewiduje ruchu wahadłowego.

Ruch samochodów ciężarowych

Najwięcej wątpliwości wzbudził problem ruchu samochodów ciężarowych. W dyskusji pojawiło się kilka wątków. Policja zakwestionowała propozycję firmy Strabag, by z objazdu ul. Ogrodową i Marka korzystały pojazdy do 7 ton. Podkreślano, że powinny być to pojazdy do 3,5 tony ze względu na skrzyżowanie pod kątem 90 stopni. W tym wypadku cięższe pojazdy będą musiały korzystać z innych, bardzo odległych objazdów. Ich poprowadzenie zależy jednak od zmian dopuszczalnego tonażu na drogach wojewódzkich. Zgodnie z propozycją wykonawcy najkrótszy objazd dla samochodów ciężarowych prowadziłby przez zakopiankę, Nowy Targ, Krościenko, Tylmanową i Zabrzeż. Pojawiły się jednak kolejne problemy związane z odcinkiem drogi krajowej – ul. Zakopiańskiej na wysokości marketu „Mrówka”. Będzie tam zabezpieczane osuwisko i budowany przepust. To prawdopodobnie wymusi ograniczenia dla samochodów ciężarowych. W takim wypadku zostanie zastosowany kolejny wariant – zbieżny z obecnym objazdem wprowadzonym przez GDDKiA w związku z osuwiskiem w Kasinie Wielkiej, a prowadzący m.in. przez Myślenice i Dobczyce. W odpowiedzi na te przypuszczenia radny Stanisław Antosz zauważył, że taka sytuacja może spowodować protesty lokalnych przedsiębiorców korzystających z samochodów ciężarowych. Dalekie objazdy wpłyną na znaczne podwyższenie kosztów produkcji.

Łącznik między ul. Marka i rondem – propozycja Urzędu Miasta

Burmistrz Anna Pękała zgłosiła propozycję ze strony Urzędu Miasta. Magistrat dysponuje pozwoleniem na budowę drogi łączącej ul. Marka i rondo w ciągu ul. Orkana – ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności. Decyzja jest prawomocna i w każdej chwili można przystąpić do budowy. Burmistrz Anna Pękała zaproponowała, aby firma Strabag wykonała w tym miejscu tymczasową drogę z betonowych płyt, aby wyeliminować konieczność skrętu pod kątem 90 stopni. Zarówno firma Strabag, jak i przedstawiciele kolei poprosili o przekazanie projektu. Ostateczną decyzję podejmie zamawiający, czyli PKP PLK.

Prace na ul. Zielonej i Ogrodowej

Termin prac na ul. Zielonej jest podobny. Roboty rozbiórkowe są planowane przed wakacjami i tylko wtedy nastąpi zamknięcie drogi. Będą to 3-4 weekendy. Później zostanie wznowiony ruch pieszych i samochodów. Podczas prac mogą się zdarzać krótkotrwałe zamknięcia, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom. Kolejnym etapem będą prace na ul. Ogrodowej i likwidacja przejazdu. Podczas tych prac ulica ta będzie całkowicie zamknięta.

Podsumowanie

Przedstawiciele firmy Strabag podkreślili, że spotkanie miało istotne znaczenie dla przyspieszenia ustaleń dotyczących organizacji ruchu i umożliwiło bezpośredni kontakt zainteresowanych stron.

Burmistrz Anna Pękała powiedziała, że niezwłocznie przekaże projekt łącznika firmie Strabag i PKP PLK. Pozytywnie ocenia się wprowadzenie podczas budowy wiaduktu nad ul. Orkana ruchu jednokierunkowego z drogi wojewódzkiej nr 968 (ul. Orkana) na drogę krajową nr 28 (ul. Kolbego), a z niej na miejską ul. Ogrodową. Na skrzyżowaniu ul. Kolbego i Ogrodowej powinna zostać zastosowana w tym czasie sygnalizacja świetlna. Aby umożliwić wprowadzenie objazdów dla samochodów ciężarowych Zarząd Dróg Wojewódzkich powinien rozważyć czasowe zmiany w ograniczeniach tonażu.

Informację o organizacji ruchu mieszkańcy powinni otrzymać do końca marca, a turyści podróżujący przez Mszanę Dolną np. w kierunku Szczawnicy powinni poprzez strony internetowe otrzymać wiadomość o utrudnieniach, aby mogli wybrać inną drogę.

Zobacz również